Kan inte leva ordentligt
Hej. Jag är en tjej på 18 år och behöver hjälp. Min livssituation hemma är inte bra för mitt välmående och jag har mått dåligt sen jag var ca 13 år. Det är såhär att det har förekommit våld, missbruk och en stor mängder med bråk, det har traumatiserat mig oerhört och jag kan inte leva ordentligt. Jag bor med min pappa, mina syskon och min pappas sambo, hon är alkoholist. Hon och jag kommer inte alls överens längre och jag är verkligen supertrött på henne, vi bråkar hela tiden och det drabbar alla andra och mig själv. Min riktiga mamma har jag ingen kontakt med och hon är ingen bra mamma till någon av mina syskon och har aldrig varit, hon bor ca 70 mil ifrån oss.Vi har tidigare varit inblandade i socialen och dem har inte hjälpt mig något. Jag har dock hört att man kan få hjälp att få en lägenhet av dem, vilket hade gjort mig stor glädje då jag hade mått så himla mycket bättre om jag kunde få komma ifrån den här så kallade familjen. Jag hade kunnat starta om och få ett bra liv och förengångsskull få vara lycklig. Jag har inte varit lycklig på så många år, gråter nästintill varje dag och har svårt att sova. Det är svårt att fokusera på skolan och vänner vilket gör att jag inte har så himla många vänner.
Snälla vad ska jag göra?
ida

BUP svarar:
Hej!
Du har en hemsituation som du inte mår bra av. Du säger att situationen hemma har traumatiserat dig och att du nu har svårt att leva ordentligt.
Ni har haft kontakt med socialtjänsten men du tycker inte det har hjälpt dig. Men har du fått någon hjälp med dina upplevelser och svårigheter genom BUP? Om man blivit svårt traumatiserad behöver man få hjälp i form av behandling för det.Att du har svårt att fokusera på skolan och att skaffa vänner kan höra samman med det. Nu när du fyllt 18 år kan du inte längre vända dig till BUP men till vuxenpsykiatrin eller kanske vårdcentralen för sådan hjälp.
Säkert skulle det också vara bra för dig att flytta hemifrån. Jag tycker du ska kontakta socialtjänsten som känner din familj för att se om de kan hjälpa dig på något sätt.
Kanske också skolkurator kan ge dig råd om hur du kan göra för att hitta lägenhet.