Saboterar mitt liv
Hej, jag vet inte vad jag ska ta mig till, jag har självmordstankar som skrämmer mig.... och jag har på sista tiden känns mig nedstämd, kuratorer på bup och första linjen verkar båda misstänka en depression. Men det är inte de som är problemet... problemet är att jag saboterar mitt liv både medveten men för det mesta omedvetet, jag har konstanta tankar på att göra slut med min pojkvän fastän han är jätte trevlig och jätte gullig och jag verkligen gillar honom. Jag vill bara göra slut för att jag tycker att bli behandlad bra är dåligt på nåt sätt. Jag blir besviken ibland när jag gör bra ifrån på prov eller nåt liknande och jag känner mig skyldig när jag mår bättre etc... jag har precis fått denna insikt när jag googlade varför jag soboterar mitt liv och en personlighets störning kom upp som handlade om att man konstant gjorde såna här saker omedvetet för att förstöra sitt liv. Och det stod att man tog bort denna diagnos så den existerar ju inte och jag säger heller inte att jag har den för det tror jag inte, men det öppnade mina ögon kan man säga. Detta saboterande har lett till denna nedstämdhet för att det känns som att det är som en naturlig instinkt inom mig som istället fokuserar på självbevarelse fokuserar på självförstörelse... jag vet inte ens om jag skulle tillåta mig själv att använda den hjälp jag erbjuds... det känns som om jag hålls gisslan av mig själv. En del av mig vill dö och förstöra mitt liv och det manifesteras på olika vis, först var det ätstörnings beteenden och nu är det nedstämdhet. Så även om jag tillfrisknar från nedstämdheten så kommer det bara manifesteras i nya beteenden. Som sagt vet jag inte ens om jag skulle tillåta mig själv att må bättre. Detta är inte så kul... jag har noll motivation och jag vill dö samtidigt som det skrämmer mig i mitt huvud så har jag planer och datum. Vet inte vad jag ska göra, jag hålls gisslan av mina egna tankar och det känns helt omöjligt att bryta sig loss, tro mig jag har försökt men min hjärna verkar ha tagit beslutet att dö utan prata med mig. Det är verkligen skrämmande det här. Och jag har nu upptäckt att detta självförstörelse beteenden har jag haft länge nu innan jag började känna mig så här nedstämd... Jag antar att min fråga är hur tar man itu med nåt sånt här jag kommer kanske inte tillåta mig själv hjälp... är det omöjligt då? Hur hjälper man nån som inte vill/kan bli hjälpt?
manda

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vilka viktiga upptäckter du gör om dig själv och hur du fungerar! Hur kommer det sig att du saboterar för dig själv? Du skriver att du tycker - att bli behandlad bra är dåligt på något sätt.
Kanske du inte tycker du förtjänar bli hjälpt, bli omtyckt, känna dig glad ? Eller känner du dig som en bedragare? Du skriver att du känner dig skyldig på något vis. Att du inte alls är en så bra person som andra tror du är? Det finns många möjliga tankar och förklaringar.
Du skulle nog ha nytta av att forska vidare i denna viktiga fråga som även berör dina viktiga relationer. Kanske är detta också ett hinder för dig att ta emot hjälp - att du inte riktigt känner att du förtjänar att må bra? Men naturligtvis förtjänar du att må bra som alla andra!
Du tar verkligen upp saker som är värda att prata om. Du undrar hur du ska göra. Du kanske inte tillåter att någon hjälper dig? Samtidigt beskriver du hur omöjligt det är för dig att komma ur detta själv. Du skriver att du hålls gisslan av dina egna tankar och att det känns omöjligt att bryta dig loss.
När det är på det viset då ska man nog försöka ta emot hjälp tills man själv bättre kan ta hand om sig själv.Tills man själv bättre kan hantera både sina självbevarande och självdestruktiva krafter. Så hoppas du kan berätta för din kurator på BUP om det du beskriver i ditt brev till oss så att ni tillsammans kan få dig att bli mer fri och en dag också må bra igen utan att känna dig skyldig.
Lycka till!