Hur ska jag prata med mina föräldrar?
Hej jag är en tjej på 12 år som mår psykiskt dåligt. Den största anledningen är att jag har det svårt i skolan för att jag har koncentrationssvårigheter och allt sådant som stämmer in på någon som har ADHD, och jag tror själv att jag har en deprission för jag har läst om det och jag känner igen mig själv i alla punkter. Jag har även problem med maten för jag tycker att jag är för tjock. Jag har ett självskadebeteende och jag har försökt ta mitt liv 5 gånger detta året. Vad ska jag göra, hur ska jag prata med mina föräldrar och kommer jag någonsin att må bra igen?
Fannie

BUP svarar:
Hej!
De här svårigheterna som du tar upp hör troligen på något sätt ihop med varandra. Om du har stora koncentrationssvårigheter så blir det svårt att följa med i skolan. Som följd av det är det inte konstigt att känna sig nedstämd och deprimerad. Att självskada kan vara ett sätt att få uttrycka sin frustration och ilska fast den riktas mot en själv. Att tycka man är dålig, ful och tjock är inte heller konstigt när ens självkänsla har sjunkit.
Man kan också ha koncentrationssvårigheter av andra orsaker än ADHD men för att veta vad det beror på måste man göra en utredning. Skolan kan, om de bedömer att det är befogat, skicka en remiss för utredning till BUP. Först måste skolan bli uppmärksam på dina svårigheter, sedan talar de med dina föräldrar och sedan kan de skicka en remiss.
Det verkar av ditt brev som att dina föräldrar ännu inte känner till så mycket om dina svårigheter? Du undrar hur du ska prata med dem.
När du talar med dina föräldrar är det bra att välja ett tillfälle där ni har litet tid på er. Berätta så rakt du kan, gärna med några korta exempel, om hur det blir för dig när du inte kan koncentrera dig under lektionerna och varför du känner igen dig i diagnosen depression. Tala om att du skär dig. Och framför allt ska du berätta att du försökt ta ditt liv. Det viktigaste är inte hur du säger det, utan att du säger det.
Om det är för svårt för dig att tala om det kan du också skriva ett brev till dina föräldrar såsom du gjort till oss.
Du kan också ta kontakt med skolkurator. Med hen kan du tala inte bara om koncentrationssvårigheterna som stör skolarbetet utan också hur du mår i övrigt. Skolkuratorn kan också hjälpa dig att berätta om dina svårigheter för dina föräldrar.
Om du får tankar på att inte vilja leva kan du också få hjälp genom att gå in på länken Mind/självmordslinjen. Du kan också ringa till BRIS.
Men det är viktigt att dina föräldrar får veta hur du mår. De kan då få möjlighet att ge dig det stöd du behöver och se till att du får bra hjälp.
Och till din sista fråga om du någonsin kommer att må bra igen. Ja det kommer du att göra!
Du ska berätta om hur du mår för dina föräldrar och för skolan. Då kommer det att finnas lösningar.