Ingen tar mig på allvar
Hej!
Jag har under ett antal år haft en depression som endast försvunnit några enstaka veckor sammanlagt, förutom det har jag en ständig ångest som funnits med så länge jag kan minnas. För typ 4-5 år sen försökte jag ta mitt liv, men jag berättade aldrig för någon. Har det senaste året haft kontakt på BUP, men även mycket kontakt med elevhälsan på min skola. Mina självmordstankar har kommit till och från, men efter mitt självmordsförsök så fick jag otroligt mycket dödsångest, vilket har gjort att jag inte ens vågat försöka igen. Senaste tiden har det dock blivit extremt mycket självmordstankar, och jag känner att inte dödsångesten är ”tillräcklig” längre. Men eftersom det gått så lång tid sen jag började få självmordstankar och det inte hänt någonting sen mitt första och enda försök, så är det ingen som tar mig på allvar längre. Även om jag berättar för min kontakt på BUP (psykolog) eller för någon i elevhälsan, så känns det som att dom inte tror att jag skulle våga göra något ändå, och hjälper inte mig. Vet inte riktigt vad jag ska göra längre och alla anonyma chattar är fulla varje gång jag mår som sämst och jag har ingen annan att prata med. Så, var vänder man sig när ingen tar en på allvar och man verkligen behöver någon som kan rädda en? För jag känner att jag inte kan ta mig ur detta själv längre.
LS

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Vad besvärligt du har det. Fast du har kontakt både med BUP och elevhälsan så känner du inte att du blir tagen på allvar och du vet inte vart du ska vända dig när du mår som sämst.
Att känna att man blir tagen på allvar är verkligen viktigt, kanske viktigast av allt. Hur ska man kunna känna något förtroende och tillit  till någon om det inte finns? Så du tar upp en viktig fråga och jag tycker att du ska ta upp den med din psykolog på BUP. Hur ska hen kunna hjälpa dig på ett bra sätt om du inte känner att hen tar dig på allvar.
Nu skriver du inte hur ofta ni träffas. Oftast så får man mer hjälp, när man mår dåligt, om man träffas ofta. Det är också lättare att berätta hur man mår och att känna att man blir hjälp om man har en tätare kontakt - kanske 1-2ggr/vecka. Fundera på hur ofta du skulle vilja träffas. Jag tycker också du ska ta upp hur du känner dig när du inte har någon att prata med men så mycket behöver det. Kanske kan ni ordna något som hjälper dig eller kanske kan du ringa någon? Det är bra att kunna prata om hur du ska göra vid sådana tillfällen.
Allt detta handlar om er kontakt. Om det är så att du inte tycker den blir bättre fast du tagit upp dina synpunkter då kan du säga att du vill få byta kontakt. Det ska gå bra. Det viktiga är att du känner att du får hjälp och kommer att må bra igen.
Lycka till!