Triggad av vänners ätstörning
Hej! Jag skriver hit för jag behöver svar.
Många av mina kompisar har fått anorexia och former av ätstörningar. Jag har alltid haft lite problem med mat då jag alltid varit underviktig. Men nu har jag blivit triggad av dom andra och har börjat testa att sätta fingrarna i halsen. Jag räknar alla kaloriintag och skriver upp vikten varje dag och vad jag äter. Har tappat lusten för allt och har även skärt mig någongång. Men nu börjar betygen sjunka i skolan och jag presterar sämre på tävlingar. Jag har dock inte rasat i vikt ännu så jag kanske inte behöver hjälp? Kan jag lösa detta själv?
Vendela

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Svårt att veta om du kan lösa det själv. En del brukar handla om motivation. Om du verkligen vill och bestämmer dig för att sluta tänka på mat så tycker jag du ska pröva. Sluta stoppa fingrar i halsen och  räkna kalorier, skriva upp vikt och vad du äter. Försök göra och tänka på andra saker. Genom att göra andra saker kan du få tillbaka din lust.
Men du kan säkert ha hjälp av att prata med någon. Kan du prata med dina föräldrar? Eller skulle du kunna få hjälp av skolsyster eller skolkurator? Jag tänker att oavsett om du försöker lösa detta själv nu eller inte är det bra att du vill göra något åt det nu även fast du inte gått ner i vikt. Du kan även få hjälp och stöd på  Ätstörningszonen.
Lycka till!