Känner mig tom
Hej! Jag är en tjej på 13 år som behöver hjälp
jag mår väldigt psykiskt dåligt har mycket självmordstankar och har självskadebeteende, ska jag vara helt ärlig så vet jag faktiskt inte hur jag mår egentligen. Skulle någon fråga hur jag mår skulle jag sagt bra för det är det alla förväntar sig att man ska svara och säger man något annat blir det bara massa jobbiga följdfrågor, iaf den svåraste frågan som någon någonsin skulle kunna ställa till mig är ”hur mår du?” Ligger varje kväll och bara känner mig tom gråter inte,skrattar inte ingenting känner mig bara tom fast ledsen. Mina föräldrar vet ingenting och vill inte att dom ska veta heller, jag har två småbröder som för väldigt mycket uppmärksamhet av mamma och pappa vilket gör att jag känner att jag hamnar lite utanför och bara är jag bara går runt hemma och ingen märker mig. Finns ingen annan vuxen jag skulle vilja berätta för, ingen skulle förstå och det skulle bara bli jobbigt. Har en vän som vet om allt men hon har flyttat ungefär 5 timmar ifrån mig och hon tror att allt är över och att jag mår bra för det är ju det jag säger till alla, att jag lår bra att jag bara är trött och att mina ärr på armarna bara var katten, alla går ju på det så varför då säga sanningen och få alla följdfrågor? Vet inte riktigt vad som va meningen med frågan men antar att jag innerst inne vill ha hjälp och vill må bra samtidigt som jag inte ser någon fortsättning ser bara ett slut.

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag undrar vad kan det vara som gör det så svårt för dig att berätta för dina föräldrar hur du mår? Och vad kan det vara som gör att du mår så dåligt? Du självskadar dig och har mycket självmordstankar. Du skriver att ”hur mår du” är den svåraste frågan du kan tänka dig att få.
Jag får för mig att du inte alls är van att berätta hur du mår, att du sagt att du mår bra länge för att slippa alla jobbiga följdfrågor. Genom att prata med andra om sina känslor och hur man mår så får man inte bara hjälp utan man får också lättare att förstå hur man själv mår och man lär sig att sätta ord på sina upplevelser och känslor.
Men det kan kanske också vara så att du skulle vilja berätta hur du mår men att det finns en del saker du inte alls vill eller kan berätta om? Kanske har du varit med om något som du inte kan berätta? Du skriver om en vän som vet allt. Kanske kan du ändå berätta för henne att du fortfarande mår dåligt.
Det låter som du väldigt gärna vill ha hjälp men hindras av att det är något du inte kan berätta? Om det är så tycker jag du ska ta kontakt med Bris anonymt eller chatta på Tjejzonen. Då kanske du kan berätta vad det är som gör det så svårt för dig att få den hjälp du så gärna vill ha.
Lycka till!