Extremt rädd för döden
Hej! Jag är en tjej på 17 år och jag är extremt rädd för döden. Sålänge jag kan minnas har jag varit rädd för döden, fastän jag egentligen inte har någon anledning till det. Jag har en underbar familj & fina vänner. Jag är i allmänhet väldigt glad och lever som en normal tonåring gör. Men det finns en oro jag inte kan komma över. Den här känslan som kan komma från ingenstans och få mig att hyperventilera. Jag är så rädd för att dö, jag är så fruktansvärt rädd för att bara försvinna, suddas ut och aldrig mer finnas. Det är känsla av ensamhet som kryper fram och jag vet inte vart jag ska ta vägen. Det är värre i perioder men det har alltid funnits där. Jag känner mig så ensam i det här då jag aldrig träffat någon som känner som mig. Jag kommer ihåg att jag redan som 10 åring satt uppe sent på nätterna och grät för att jag hade sån ångest över att dö, mina föräldrar kunde inte förstå vart detta kommer ifrån. Deras tanke är att det kom när min morfar dog, och att jag efter de fått dessa tankar. Men jag är aldrig rädd för att någon annan ska dö, det är bara jag. Perioden jag är i nu är för mig superjobbig och jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag hoppas att denna ångest så småningom kommer att försvinna men är väldigt rädd för att jag ska fortsätta ha denna ångesten genom hela livet och även när är gammal.
Dödsglad

BUP svarar:
Hej!
Även om du inte själv träffat någon annan som känner som du så är din rädsla inte helt ovanlig.
Utan att veta mer om dig är det svårt att säga så mycket om vad rädslan kommer ifrån just i ditt fall. För dig känns det som rädslan kommer från ingenstans. Men det finns en förklaring fastän du inte ser den just nu.
Du beskriver en känsla av ensamhet med innebörden att suddas ut, att inte finnas. Det är en skrämmande känsla, som att du löses upp. Den här känslan kommer när du är ensam och sent på kvällen då de andra har somnat. Då känner man sig ju som mest ensam.
Men fastän det känns skrämmande tror jag inte du behöver vara rädd. Kanske har du en särskild känslighet som gör att det blivit så här. Kanske har du varit mer ensam och klarat dig själv mer än du mått bra av. Det låter som du behöver bli mer sedd och bekräftad av andra i din närhet för att känna dig lugn.
Det är också så att när man får en känsla av panik så andas man lätt i korta och ytliga andetag. Det kan göra att man inte får i sig lika mycket syre som annars. Och det gör att man kan känna sig svimfärdig, yr och bli rädd för att dö. Men det är inte heller farligt.
Jag tycker att du ska vända dig till någon som kan hjälpa dig att hantera din rädsla. På vårdcentralen kan de oftast erbjuda KBT-behandling som bland annat innebär att lära sig andas i djupa andetag när ångesten kommer och att hantera egna skrämmande tankar.