Övergreppet har skakat om mitt liv
hej. För ett tag sen råkade jag ut för övergrepp. Men ska inte skriva om det. Men pga av det har mitt mående fått en massa konsekvenser.
tex när någon inte tar ett nej så går min kropp in i något försvarsläge. Jag får typ ångest. Samma sak händer alltid när jag blir pressad elr att jag säger nej och den andra inte lyssnar.
samtidigt så hatar jag mig själv efter för att jag säger nej. Detta är jätte jobbigt och orkar inte med det? Fattar inte vad som händer???
danni

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du inte fattar vad som händer. Det är inte konstigt att du känner så. Jag tänker att du varit med om ett övergrepp som skakat om hela din värld. Det är naturligt att det får konsekvenser och påverkar hur du mår, både psykiskt och fysiskt. Det är klart att du inte känner igen dina reaktioner då dom är helt nya för dig.
Jag vill börja med att skicka med riktigt mycket hopp så du ska känna hopp om att det kommer kunna bli bättre. Det går att få bra hjälp att bearbeta det man varit med om. Minnena kanske kommer finnas kvar, men du får förhoppningsvis mer kontroll och förstår varför du reagerar som du gör.
Det är vanligt att reagera som du gör när man varit med om ett övergrepp.
Om du känt dig trygg tidigare och varit van att ett nej respekteras, så har du nu fått uppleva motsatsen. Riktigt tufft läge för dig. Det är självklart för mig att du hamnar i ett försvarsläge. Din grundtrygghet har rubbats och det kanske är så att du just nu har svårt att lita på folk i din närhet. Att ditt nej kommer på en gång är inte konstigt, då du uppfattar att den andre inte lyssnar eller då du känner dig pressad.
Nu vet jag inte vilka konsekvenser du menar men jag tänkte räkna upp en del områden som brukar bli påverkade när man varit med om ett övergrepp. Sömnsvårigheter är vanliga. Mardrömmar. Svårighet med kroppskontakt och närhet. Man kan få svårare att koncentrera sig i skolan. Kraftiga växlingar i humöret. Från ilska till gråt på bara några sekunder.
Det är viktigt att få hjälp med att hantera eventuell skuld och de skamkänslor man kanske känner.
Du känner kanske igen några reaktioner jag räknar upp och kan säkert räkna upp ännu fler.
Nu vet jag inte vad som hänt dig men det är viktigt att du får möjlighet att berätta om vad du varit med om, när du är redo för det. Bra att du skrev till oss. Ett bra första steg.
Det jag vill att du ska göra är att söka hjälp för att bearbeta det du varit med om. Det kan vara skönt att veta att dina reaktioner är vanliga och helt normala. Det är viktigt att du får mycket stöd och hjälp att orka leva vidare med dina minnen och upplevelser.
Ett alternativ är att kontakta ungdomsmottagningen där du bor. Kolla länken. De kan hänvisa dig vidare till BUP eller någon annan verksamhet om de gör  bedömningen att du behöver hjälp från annat håll, men börja med att kontakta ungdomsmottagningen.