Känner mig så ensam och oroar mig för allt
Hej, är en 14 årig tjej som mår dåligt. Har alltid haft svårt med kompisar och alla som inte känner mig verkar ha förutfattade meningar om hur tråkig jag är. Har inte så många vänner och dom är dom enda som typ ens pratar med mig för alla andra tycker ju jag är så tråkig att jag inte är värd att ens prata eller kolla på. Vill verkligen bara bevisa för dom att dom har fel men är för blyg och tror verkligen för illa om mig själv. Känner mig så ensam och verkligen ingen förstår mig och har ingen att prata med om dehär. Skulle inte säga att jag röker men har gjort det ett antal gånger och just i stunden känns det som att allt är bra på något sätt. Har ångest flera gånger dagligen och kan ibland men inte så ofta få panikattacker i skolan. Oroar mig över allt och ibland vet jag inte ens över vad. Hatar att gå till skolan då allt känns så jobbigt så blir hemma mycket. Känner mig så sur på alla, förstår inte vad alla verkar ha emot mig, folk pratar som om jag inte finns så känner mig helt hopplös. Kan inte hantera min ilska och direkt när jag blir irriterad eller tillräckligt sur börjar jag slå mig själv och riva mig själv på armar, ben. Tänker på självmord ibland fast tror att jag aldrig skulle våga fast är ibland rädd för har så mycket tvångstankar så är nästan rädd att jag från ingenstans bara skulle göra det, t.ex bara hoppa när jag är nånstans högt upp. Var på BUP en gång med mamma men ljög ganska mycket för ville inte oroa henne så mycket så dom tyckte inte att jag behövde prata där fast skulle kanske behövt. Känner att den enda saken som skulle kunna lösa iallafall lite problem skulle vara om jag blev mer öppen och slutade bry mig om vad folk tyckte och kanske fick bättre självkänsla, självförtroende för om jag faktiskt kunde visa hur jag är så skulle folk inte behöva ha förutfattade meningar vilket alla har och det dom tror är dåligt. Går till kurotorn men tror inte hon kan hjälpa mig:(((
En tråkig tjej

BUP svarar:
Hej!
Det låter som du går igenom en kämpig period just nu. Jag tänker både på att du känner dig ensam och att du verkar ganska så ledsen och nedstämd.
Många i din ålder upplever att det kan kännas väldigt svårt att trivas med sig själv. Det är också vanligt att man känner sig ledsen i perioder. Ofta kan man känna sig osäker, hur man ska se på sig själv. Och hur man tror att andra tänker om en själv.
Jag tycker att du tänker väldigt klokt när du resonerar om vad som skulle kunna hjälpa dig att må bättre. Att du tänker att dina problem skulle kunna minska om du fick lättare att kunna vara lite mer öppen med vem du är.
Man kan ofta vara mycket hjälpt av att få stöd i att komma över sin osäkerhet i sociala kontakter. En samtalskontakt kan vara till hjälp när man vill försöka utmana sin oro eller stärka sitt självförtroendet.
Du nämner att du går till en kurator just nu, men du tror inte den kontakten riktigt kommer kunna hjälpa dig.
Jag tycker att det verkar viktigt att du hittar en samtalskontakt som du kan trivas med. Om du inte känner att samtal med kuratorn är den hjälp som passar bäst för dig just nu, så kan det vara värt att byta.
Särskilt som du kämpar med att ha ångest varje dag och att du ibland har det så tungt att du får självmordstankar. Då är det viktigt att du fortsätter ta hjälp tills du mår bättre igen.
Ett annat alternativ till samtalskontakten skulle kunna vara att du vänder dig till ungdomsmottagningen. Där arbetar behandlare och terapeuter som har stor vana att hjälpa ungdomar med många olika svårigheter.
Jag funderar också på en annan möjlighet för dig att kunna ta mer stöd om du skulle vilja det.
Via Tjejzonen kan man nämligen söka en stödkontakt via nätet. Där kan man få kontakt med en "Storasyster" som kan finnas till hands och lyssna, och man själv bestämmer alltid vad man vill prata om.
Hoppas något av de här förslagen kan vara dig till hjälp.
Ta hand om dig!