Känner mig tom och ledsen
Hej!
Innan var ja den som alltid lyssnade på lektionerna,på genomgångarna,och på prov så gjorde ja alltid mitt bästa å om ja int klarade dt så började ja gråta men nu bryr ja mig helt ärligt INGENTING ja lyssnar aldrig,ja gör saker man in t får lika ofta,kmr försent,pratar rätt ut osv... ALTING i skolan är tråkigt ja knr ingen glädje elr nåt... Men ja har ändoså jättemkt känslor men ändå e ja helt tom varje kväll vill ja gråta men dt kmr inga tårar å dt e sååå jobbigt jag vet int va ja ska göra för ja vill ju bry mig men ja gör int dt å när ja int gråter ut så blir ja alldeles tom och då kan jag int sova så ja somnar kl 23:00 nästan varje kväll å dt e jättejobbigt
hur ska ja börja bry mig igen??
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Jag sitter och funderar lite och skulle vilja ställa en fråga till dig. För du skriver att du tidigare alltid ville göra ditt bästa på lektionerna och på dina prov, att du lyssnade på genomgångarna och kämpade för att prestera så bra du bara kunde.
Det är ju superbra att du kämpade på i skolan och kände att du lärde dig nya saker varje dag. Nu beskriver du ett helt annat läge. Du tycker skolan är tråkig och du har slutat bry dig.
Vad har hänt? Har det blivit för svårt för dig på något sätt nu när du börjat i mellanstadiet? Det är inte ovanligt att den förändringen påverkar eleverna.
Jag tror inte att du har slutat bry dig. Dina tårar berättar att du fortfarande bryr dig men är riktigt ledsen över hur du har det. Vad det handlar om behöver du fundera på tillsammans med dina föräldrar eller din klasslärare.
Du behöver också få riktigt mycket beröm för att du kämpar på fast det känns motigt. Du behöver få beröm för att du skrev till oss. Det berömmer får du av mig. Riktigt bra gjort.
Sen undrar jag vem som finns för dig och som kan trösta dig och torka dina tårar. Det är inte bra att du går med alla ledsenhets känslor utan att få dela dessa med någon vuxen.
Ett till bevis på att du bryr dig är att du skrev till oss. Ta och visa ditt fina brev för dina föräldrar eller någon annan vuxen, så får de hjälpa dig så att du inte behöver vara så ledsen när du ska gå och lägga dig.
Tack för ditt brev och lycka till.