Har ångest och svårt att dela mina känslor
Jag har på senare tid haft mycket ångest och jag har för första gången i mitt liv haft panikattacker. Har ingen kompis jag kan prata om inte heller familjemedlem. Jag vill inte gå till en kurator då jag har svårt att dela med mig känslor till okända människor. Några tips? Hur dämpar jag min ångest? Ska jag söka hjälp? Vem kan jag prata med?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du skriver till oss och frågar vad du kan göra när du inte mår bra och saknar någon att prata med.
Det kan verkligen vara en jobbigt upplevelse att få ångest och inte minst ångestattacker. Många kan bli lite skrämda av dessa upplevelser. Har det varit så för dig också?
Man brukar säga att känslorna är inte farliga, även om det kan kännas så när man får ångest. Jag ska försöka ge dig lite olika förslag kring hur du kan göra för att få hjälp med det här.
Det första jag tänker på är att de allra flesta tycker att det hjälper att ha stöd av någon när man har ångest och mår dåligt. Därför blir jag bekymrad över att du verkar sakna ett sådant stöd just nu. Stämmer det?
Jag tror nämligen att om du kan få stöd av någon så skulle det kunna vara en viktig del av att du kan må bättre igen. När man är i din ålder så brukar det vara ett alldeles för stort ansvar att man ska lösa sina problem helt på egen hand.
Du nämner att du tror inte att du vill gå till en kurator och prata. Kanske hade det ändå kunnat vara bra.
Om du skulle kunna tänka dig att överväga det, så vill jag berätta att du kan prova att prata med din skolkurator. Du behöver inte ha press på dig att kunna öppna dig direkt. Många tycker att det kan kännas svårt att öppna sig och dela sina känslor.
Kuratorer, och andra professionella som man kan prata med när man mår dåligt, är vana vid att man kan känna så. Det brukar kunna gå bra ändå.
En annan möjlighet för dig att få stöd skulle kunna vara att kontakta BRIS via mejl, chatt eller telefon. Om du vill kan man vara anonym om det känns lättare för dig.
Du kan alltid kontakta BRIS om du mår dåligt och känner dig ensam, och behöver få prata med någon.
På Snorkel kan du få olika tips vad man kan göra när man har ångest.
Ett annat sätt för dig att ta  stöd över nätet skulle kunna vara via Tjejzonen. De ger stöd via mejl och chatt, tar sig tid att lyssna och du väljer vad du vill prata om.
Hoppas att något av de här förslagen var dig till hjälp.
Ta hand om dig!