Varit nära på att skada mig
Hej jag är 15 år och känner att jag vill skada mig själv, har varit nära på att skada mig, har sett på videos om att ta en överdos och folk som hoppar från broar.  jag har också börjat tänka på hur jag ser ut jätte mycket och har därav skippat frukosten/lunchen i skolan och ibland ätit något efter skolan och sen ätit middag, men har börjat äta mindre portioner, och om jag väll äter mer än vad jag brukar göra. Så brukar jag tänka att: mu behöver jag inte äta frukost för nu har jag ätit lite mera än vanligt. Är detta normalt? Elr borde man söka hjälp? Vill inte berätta för mina föräldrar för vill inte göra de ledsna! Kan ju inte berätta för någon annan heller!
Potatis

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du börjar med att skriva att du vill skada dig. Att skada sig är aldrig en lösning på några problem. För stunden kan det kännas som en lättnad, men på sikt ökar det på de svårigheter man har.
Det är en väldigt dålig idé att se på filmer där folk självskadar sig. Det är väl känt att självskadande beteenden som visas i media kan trigga  fram negativa tankar och beteenden. Så min uppmaning till dig är: Sluta att titta på såna filmer!
Nästa problem du tar upp är att du sen en tid äter allt mindre. Kroppen måste ha mat för att kunna fungera och du behöver äta frukost, lunch, middag och däremellan något mellanmål för att du ska orka gå i skolan och göra saker på din fritid.
Att svälta sig är också ett självskadebeteende. Att kontrollera sin mat kan kännas bra i början, men det blir bara värre och värre med tiden och svårare att få stopp på.
Jag tycker du ska söka hjälp! Ju snabbare du kan få hjälp desto lättare är det att få tillbaka normala matvanor.
Du vill inte göra dina föräldrar ledsna skriver du. Men tänk tvärtom i stället! Hur ledsna skulle de inte bli om de inget får veta? Föräldrar brukar vilja veta hur det är ställt med barnen och det handlar både om roliga och tråkiga saker.
Så ta mod till dig och berätta för dem hur det är! Du kan vända dig till skolkuratorn eller ungdomsmottagningen.
Ett bra första steg är att läsa på nätet till exempel på Umo eller Shedo.
På Shedo står en del om självdestruktiva beteenden i media. De har också färdighetslistor som är användbara när man ska hantera starka känslor och negativa tankar.
Ta hand om dig!