Är så trött på att vara trött
Hej! Jag är en tjej på 17 år och har under en tid nu, ett år snart, blivit mer och mer besatt av min vikt och träning. Det började ganska oskyldigt, men har på senare tid eskalerat och börjat ta över mitt liv.
Jag har aldrig varit överviktig, utan har under hela min uppväxt varit den där pinnsmala tjejen, men nu på senare år har jag blivit lite mulligare. När jag upptäckte det här bestämde jag mig för att försöka gå ner några kilo men det gick inte bra utan resulterade i att jag utvecklade något sorts hetsätnings problem, jag förlorar kontrollen och kan inte sluta trycka i mig mat helt enkelt. I och med det här har jag också behövt gå igenom mina föräldrars separation och att en nära vän nyligen avled i cancer. Nu de senaste månaderna har jag känt mig konstant nedstämd och trött, gör sämre ifrån mig i skolan och har förlorat intresset för saker jag brukade älska att göra förut.
Men samtidigt har jag inga problem med att jag skadar mig själv eller vill ta livet av mig, så jag vet inte om jag bör söka hjälp. Grejen är att jag vill verkligen bli av med det här, för att jag är så trött på att vara trött och jag vet inte om terapi eller medicin skulle hjälpa eller inte.
Tacksam för svar!
Lissa

BUP svarar:
Hej Lissa!
Tack för ditt brev och vad bra att du tar upp din undran om du ska söka hjälp. Ja, det tycker jag verkligen och du kan säkert få bra hjälp. Du kan ta kontakt med en BUP mottagning där du bor. Det finns adresser och telefonnummer här på sajten. Eller du kan  ta kontakt med en ungdomsmottagning, titta på umo.se
Det oroar mej att du skriver att du inte har några problem med att du skadar dej och att du vill ta ditt liv. Att du vill ta ditt liv är väl ett allvarligt tecken på att du mår väldigt dåligt? Tänker inte du så?
När jag läser ditt brev undrar jag lite om det kan vara en slump att samtidigt som du får hetsätningsproblem och blir besatt av träning så skiljer sig dina föräldrar och en nära vän dör i cancer. Kanske har du varit alltför ensam och utan stöd under denna svåra period? Kanske har du haft behov att för ett tag att kunna avleda dina tankar?
Det låter bra att du känner dej trött på att vara trött. Det låter som du vill ut i livet igen med allt vad som där finns!
Lycka till!