Vill helst bara ligga och sova bort allt
Hej! Jag har under en längre tid nu mått ganska dåligt, vara nere, hängig och tycker ingenting är kul längre, vill helst bara ligga och sova bort allt. Jag mår rent av skit, har dragit mig undan från vänner o gråter mig väldigt ofta till sömns. De som är jobbigast är att hag inte vet varför jag mår dåligt eller vad jag ska göra åt de. Har också haft problem med mat under nästintill hela mitt liv, alltid tyckt att jag är för tjock trots jag väger ganska lite. Jag kan helt plötsligt sluta äta för att svälta min kropp för att vara smal och i vissa fall även försöka kräka efter jag ätit. Mina föräldrar har flertal gånger fått sitta och mata mig för att jag skulle äta.
Min fråga är, borde jag söka hjälp? Alltså att gå och prata med någon innan de är försent och jag mår ännu sämre? För de känns inte riktigt som att någon jag berättat detta för tar de på allvar och säger att jag inte alls behöver nån hjälp.
Tack på förhand för svar :)
Anna

BUP svarar:
Hej!
Din fråga till oss är om vi tycker att du borde söka hjälp. Mitt enkla svar är till dig är. SJÄLVKLART så ska du söka hjälp.
Det är alltid bra att försöka ta tag i sina problem innan de hunnit växa sig för stora. Det är aldrig försent att ta emot hjälp, men det är bra att göra det då det finns ork och kraft att söka och ta emot hjälp.
Att du dragit dig undan från dina vänner, känner dig hängig, gråter dig till sömns, tycker inget är roligt längre och vill helst bara sova bort allt. Det är väl tecken på att allt inte står rätt till, eller hur?
Frågan vad som gör att du mår dåligt är en bra utgångspunkt i ett av dina första samtal. Det brukar finnas många olika anledningar till att det under en period i livet känns tungt att leva. Det behöver inte hänt något dramatiskt, utan flera saker kan påverka hur man mår.
Existentiella funderingar, relationer till sina föräldrar och kamrater. Skolprestationer. Om man är olyckligt kär eller blivit mobbad. Om man förlorat någon anhörig.
Listan kan göras hur lång som helst. Ibland hittar man inte svaret på frågan varför mår just jag dåligt, men frågan är viktig att ha som utgångspunkt i ett samtal. Vad har hänt i mitt liv?
Det är även viktigt att prata om vad du behöver göra för att börja må bättre.
Att skaffa sig goda rutiner runt kost, sömn och motion är något som vi alltid återkommer till.
Att sova och bara vänta till man skulle börja känna kraft och glädje igen, brukar inte fungera utan det är precis tvärtom .
Vi rekommenderar fysisk aktivitet. Det behöver inte betyda att du behöver börja gå på gym eller träna varje dag men en halv timmes promenad så ofta du kan gör skillnad.
Att återuppta kontakten med dina vänner är en sak jag skulle rekommendera dig att göra.
Vem ska du söka hjälp hos är nästa fråga. Nuförtiden finns det många olika alternativ.
Om du gillar att chatta skulle du kunna ta kontakt med tjejzonen eller Bris.
Om du vill träffa någon och samtala med som du skriver i ditt brev tycker jag att ungdomsmottagningen är ett bra alternativ.
Ta och sök hjälp och var så öppen du bara kan då du berättar om ditt liv, dina tankar och vad du känner. Det är också viktigt att du ger det tid, för erfarenheten är att förändring tar tid och det krävs säkert några samtal för att känna att det går åt rätt håll.
Lycka till