Stänger in allt
varför måste folk fråga så onödiga kommentarer ibland. som var önskar du dig i julklapp. jag svarade, en vän. jag hatar det. kan inte folk vara schyssta. när jag spelade basket kom cilia och Amanda tillsammans med emelie. mina så kallade vänner. men när det bara cilia och Amanda som spelde sa jag till jag vill också vara med, jag lånade den. då slängde dom den mot mig och gick. Amanda är alltid så sur. så fort man öppnar sin käft. jag börjar faktist bl orolg för mig själv, jag berättar inte något för någon stänger in allt. jag är som fläck blir bara mögligare och mögligare, tills den är borta. döden känns nra och. skulle ju vara kul att ta studenten. borde jag prata med en vuxen eller söka hjälp.
Sam

BUP svarar:
Hej och tack för ditt fina brev!
Det är sorgligt att läsa att du önskar en vän i julklapp och att du känner dig som en möglig fläck.
Det du beskriver är ett elakt beteende, ja faktiskt mobbning. Dina kompisar fryser ut dig och du beskriver dem som så kallade vänner. Jag antar att det betyder att du inte tycker de är några riktiga och pålitliga vänner. Ingen ska behöva ha det som du!
Jag tycker absolut att du ska prata med en vuxen och söka hjälp. Det är så klart inte bra att du stänger in allt och känner dig som en möglig fläck! Har du berättat för dina föräldrar hur du har det?
Om det handlar om dina skolkamrater så har skolan ett ansvar att ta itu med frågan och se till att ingen blir mobbad eller utfryst. Vänd dig till en pålitlig vuxen, eventuellt skolkuratorn, för att få stöd att slippa ha det som du har det just nu.
Du kan också ringa till Bris.  I kontakten med Bris kan du vara anonym om det finns också möjlighet att chatta med dem.