Tänker negativa tankar om mig själv hela tiden
Hej. Jag är en tjej och är 15 år och mår skit hela tiden. Jag känner mig fet och värdelös, känner mig ensam och att jag inte har någon som förstår. I skolan går jag in på toan hela tiden och gråter och får panikattacker. Allt känns så jobbigt, hemma är allt skit och vet inte vad jag ska göra längre. Kan inte gå förbi en spegel utan att må dåligt. Känner mig tom och är aldrig glad. Har känt såhär i mer än 1 år, vad ska jag göra. Allt jag gör är fel.

BUP svarar:
Hej
Det är klart att det finns något positivt med att vara du men du har just nu svårt att se det. Jag hoppas att det finns vuxna i din närhet som kan ge dig påfyllning och  uppskattning för den unika person du är nu när du har svårt att plocka fram de bra egenskaper du har.
Du är så sträng mot dig själv. Att du beskriver dig som värdelös är helt fel. Du är inte värdelös utan VÄRDEFULL och VIKTIG. Glöm inte det. Sätt upp lappar där det står: jag är fin, värdefull och viktig.
Jag förstår av ditt brev att du sedan mer än ett år inte mår bra. Det är en lång tid i en tonårings liv. När man är ledsen och nedstämd skulle man behöva vara snäll mot sig själv, men det är vanligt att man istället blir kritisk. Man skulle behöva peppa sig men hittar en massa fel och brister. Det är även vanligt att man är känslig för krav och kritik från andra. Det hjälper till att förstärka bilden av att jag inte duger.
Är självkänslan låg är det inte lätt att stå emot då han får en negativ kommentar.
Att börja tänka positivt om sig själv är inte helt lätt, men det är viktigt att man försiktigt börjar ändra sitt kritiska sätt att tänka. För att klara av detta behöver man mycket stöd och kärlek från sin omgivning. Att man får höra att man duger.
Beröm för att du gjorde så gott du bara kunde och att det räcker gott. Inte se alla fel på matteprovet utan att du var där var en seger och ett framsteg.
Jag tycker att det skulle kunna vara en bättre lösning att du söker upp skolkuratorn eller någon annan i elevhälsan när du känner dig ledsen och har behov av att gå undan. Att gråta ut på en skoltoalett känns så ensamt, deppigt och fel.
Tänkte avslutningsvis rekommendera två chattforum som jag gillar.
Den första är tjejzonen och den andra är tilia. De är vana att chatta med ungdomar och kan ge bra stöd och uppmuntran. De kommer se dig som värdefull och viktig och påminna dig så du inte glömmer bort det.
Lycka till.