Vill bara att sova för att inte skada eller göra illa någon
Det känns som om jag håller på att bli galen, min hjärna blir triggad på verkligen allt och ingenting. Bråkade med en av mina bästa kompisar under lektionen igår eftersom att vi går i samma klass, båda har grova aggressions problem vilket inte gjorde det lättare. Jag kan varken äta eller tänka utan allt jag vill är bara att sova för att inte skada eller göra illa någon. Vet inte vad jag ska göra, fyller 18 om 6 månader och mina föräldrar behandlar mig som om jag är 15 eftersom att jag måste ha samma regler som min lillebror. Jag får inte gå ut på kvällarna även fast jag kan ta hand om mig själv.
Lilly

BUP svarar:
Hej Lilly!
Du skriver rätt så kortfattat men dina rader visar ändå tydligt att du är arg och besviken. Jag tror att det senaste bråket med dina kompisar var bara ett i raden av situationer och händelser när du blir så arg att du själv kanske skräms av kraften i din ilska.
Det är många olika saker som kan ligga bakom att man lätt blir provocerad och arg. Du nämner bara en och det är att dina föräldrar begränsar din frihet och behandlar dig som din lillebror. Det är i sig en begriplig orsak till att du känner dig frustrerad, inte förstådd och så gärna vill höja din frihetsgrad till den nivå som ungdomar i din ålder brukar ha.
Det kan betyda också att du innerst inne är rätt så ledsen för att du råkar ha så jobbigt med dina föräldrar som inte förstår ditt behov av friare tyglar och de inte ser att du kan ta hand om dig själv.
Detta tror jag en del, kanske en ganska betydande del i problemet.
Sedan är vi olika som personer och vissa har närmare till att bli arga, andra närmare till att bli uppgivna eller ledsna av samma anledningar. Det verkar som att du ändå har en viss kontroll över din ilska. Du skriver att du trots dina starka känslor vill se till att inte göra någon illa. Det är i sig en stor prestation från din sida och som förtjänar beröm!
Men jag tycker att du måste får hjälp med att förstå vad din ilska i djupet hänger ihop med och vilka sätt du kan lära dig för att kunna hantera din eventuella läggning till att lätt bli arg. Det är viktigt för din egen framtid och framtida relationer.
Jag tycker att du i första hand ska vända dig till ungdomsmottagningen. Där ska du ta upp, dels det jag nämnde här ovan, men även hur du kan förhålla dig till dina föräldrars strikta regler, på vilket sätt du kan försöka förhandla med dem utan att ni hamnar i bråk. Jag säger inte att det alltid går, men du kan få tips och råd också just för denna konkreta fråga.
Därutöver kan du gå in och chatta med en kurator på bris.se. Om du inte har gjort det än kan det vara värt att rådgöra med kuratorn i skolan, inte minst om problem med ilskan kommer upp även i skolan.
Börja på dessa vägar först, var inte själv med dina alldeles för starka reaktioner. Det är nog för mycket att bära och hantera ensam.