Har skadat mig själv ännu en gång
Hej, har länge mått dåligt och vissa ” perioder ” är värre än andra. Ja mår såpass dåligt att ja skadar mig själv och ja vet inte vart ja ska ta vägen. Mina föräldrar vet att jag mår dåligt och dom tror jag börjar må bra igen men de e raka motsatsen. Jag har även fått tankar att ja ska ta mitt eget liv och ja börjar bli rädd för mig själv. Vågar inte heller säga till mina föräldrar att de börjar bli dåligt igen och att ja har skadat mig själv ännu en gång. Även skolan vet att ja mår dåligt oså men jag vet inte ens vad som gör att jag mår såhär dåligt.
E

BUP svarar:
Hej E!
Du mår mycket dåligt, det råder ingen som helt tvekan om. Och som många andra som mår dåligt försöker du också att lindra ditt psykiska lidande genom att lida i kroppen genom att skada dig själv.
Dina "perioder" växlar tydligen inte mellan bra och dåligt utan dåligt och värre. Det kan inte fortsätta så här, du måste få hjälp.
Det första steget till hjälpen är att du slutar att låtsas inför dina föräldrar. Du säger inte varför du inte vågar säga till dem hur du mår.
Vad är du rädd för? Kommer de att bli arga? Kommer de att lägga skulden på dig för att må dåligt?  Eller vill inte du göra dem besvikna?
Å andra sidan säger du att dina föräldrar vet att du inte mår bra. Jag tänker att det i så fall inte kan komma som en överraskning för dem om du berättar hur du har det just nu. Att det inte stämmer att du mår bättre - utan tvärtom.
Jag tycker att du ska försöka vara ärlig mot dem. Du ska helst berätta att du är så pass ledsen att du är rädd för att du skulle kunna göra något ännu farligare mot dig själv. Om dina föräldrar inte vet hur illa det är har de ingen möjlighet att visa dig att de är beredda att hjälpa dig.
Många ungdomar tror inte att föräldrarna förstår, men du måste först prova. Som jag förstår av dina rader finns det en chans att de stöttar dig och att ni tillsammans kan söka hjälp på BUP som jag rekommenderar i första hand.
Du kan själv ringa och säga att du vill komma själv. Du har rätt till ett samtal och diskutera hur du kan tala med dina föräldrar. Men räkna med att BUP kommer att vilja att dina föräldrar också ska komma till mottagningen för att hitta den bästa behandlingen för dig.
Du säger att du egentligen inte vet varför du mår så dåligt. Det behöver du inte bekymra dig för. Det är en del av en behandlingskontakt att lista ut vad som ligger bakom att en ungdom mår dåligt.
Ofta behöver man frågor och synpunkter från en utomstående professionell person att reda ut orsakerna.
En annan väg är att du på egen hand går till ungdomsmottagningen där man träffar och hjälper ungdomar som har självskadebeteende och självmordstankar. Du kan få bra hjälp även där.
Ytterligare möjlighet är att ringa till vårdcentralen. Många vårdcentraler har nuförtiden mottagning för psykiska problem. Det kan du eller dina föräldrar göra.
Tills du kommer till BUP eller ungdomsmottagningen eller vårdcentralen kan du få stöd genom chattkontakt till exempel på föreningentilia.se eller på tjejzonen.se eller på bris.se.
Till BRIS kan du också ringa på telefonnummer: 116 111.
Samla mod (även om det inte är alldeles lätt) och ta tag i problemen!
Som jag visade finns det möjligheter att få hjälp. Förläng inte ditt lidande utan sök hjälp nu!