Hur berättar man att man vill dö?
Hur kan mn berätta för ngn att man vill dö, och redan försökt ta självmord innan. Jag försökte föra våren och vill berätta. Men vet inte hur. Vill inte berätta till ngn i min familj
Jmvd

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag antar att du mår jättedåligt eftersom du vill dö och har försökt ta ditt liv. Nu vill du berätta om det och få hjälp att må bättre. Bra!
Du skriver inte hur gammal du är men jag tror skolkurator kan vara en möjlighet. Du kan ta kontakt och berätta hur dåligt du mår och att du har tankar på att du vill dö. Då kan du berätta lite mer. Man kan må dåligt av så många olika skäl. Man kan bli deprimerad utan att förstå varför men ibland går det bra att förstå varför man mår så dåligt. Det kan vara olika slags problem i skolan eller hemma som man behöver prata om och få hjälp med.
En annan möjlighet är att ringa Bris eller Mind-Självmordslinjen anonymt. Då får du någon att prata med och kan berätta mer utförligt om din situation och få tips och hjälp med hur du ska berätta. Du skriver att du inte vill berätta till någon i din familj. Jag undrar hur det kommer sig? Skulle du inte önska att du kunde prata med dem om hur du mår och att de skulle förstå och vilja hjälpa dig? Jag antar att alla vill att man kunde prata med sin familj och att man kunde få hjälp och stöd från dem. Nu är det inte alltid så och då måste man vända sig till andra - iallafall först. Sedan kan man få hjälp att också prata med sin föräldrar.
Jag hoppas mitt svar ger dig någon hjälp. Kanske det inte finns något visst sätt att göra det på? Kanske är hindret att prata med någon ett hinder som finns i dig själv? Det är svårt att berätta att man har det så svårt som jag tror du har det. Man blir också känslig att ta upp det och berätta. Det är så lätt att bli sårad, missförstådd, att andra inte förstår allvaret utan försöker muntra upp eller bagatellisera. Hur ska du göra för att inte känna dig ännu mer övergiven och ensam?
Kanske är det det du undrar över? Problemet brukar också vara att mår man jättedåligt så brukar man inte vara så bra på att hävda sig och få sin röst hörd. Man vill ofta att andra ska se och förstå ändå -vilket de inte alltid gör och det kan göra att man blir osäker och kanske otydlig? Så, om du kan, tycker jag att du ska berätta väldigt tydligt hur dåligt du mår och att du har försökt ta ditt liv och att du vill dö. Du ska berätta som det är så det inte går att missförstå! Det här kan du prata om ifall du tar kontakt med Bris eller Mind-självmordslinjen som jag tidigare länkade till.
Lycka till!