Undviker att träffa nya människor
Jag mår jättedåligt över många saker just nu. Jag tror jag lider av social fobi på riktigt. Jag undviker alltid situationer sär man måste träffa nya människor. Jag vet liksom inte vad jag ska säga till dem och hela situationen blir alltid stel. Jag avskyr därför att gå ut på krogen, eller träffa mina kompisar när deras andra kompisar som jag inte känner är med. Det blir alltid att jag säger fel eller konstiga saker och därför trycker jag mer mig själv så mycket. Jag vågar absolut inte ta kontakt med killar. Och jag oroar mig seriöst för att jag ska förbli singel hela mitt liv på grund av min rädsla för okända människor. Vad ska jag göra. Hur lär man sig vad man ska prata om med okända människor?  Hjälp!!!!!
Social fobi

BUP svarar:
Hej!
Det här är ett problem för dig. För det gör att du undviker situationer som skulle kunna vara kul och utvecklande och som också skulle kunna göra dig alltmer van vid att träffa okända människor.
Att så mycket som möjligt undvika det man känner sig osäker inför kan göra att det känns allt svårare att utsätta sig för situationen. Och då undviker man den om möjligt ännu mer. Därför kan det vara bra att istället försöka utsätta sig för den obehagliga situationen.
Du tänker också mycket negativt om dig själv i de här situationerna. Det gör förstås att det blir svårt  att vara spontan och öppen för människor omkring dig. Försök att inte lyssna så mycket på de negativa tankarna. Försök att så mycket som möjligt bara låta tankarna vara, så du inte koncentrerar dig på dem så mycket.
Men det kan då vara till stor hjälp att ha kontakt med någon utomstående professionell.
Om de här svårigheterna skulle kunna benämnas social fobi eller inte är svårt att säga utan att veta mer om dig. Men oavsett det är det ett problem för dig som hindrar dig i vad som är viktigt i livet nu. Det hindrar dig att skapa nya kontakter, hitta nya vänner, träffa killar, göra nya erfarenheter och framför allt att ha roligt.
Därför tycker jag att du ska ta kontakt med någon som kan hjälpa dig att vända situationen till det bättre. Det här är inget ovanligt problem, fastän jobbigt. Och det är inte så lätt att förändra det helt på egen hand. Men det finns bra hjälp att få.
Men det finns bra hjälp att få. Kontakta ungdomsmottagningen i din kommun eller vårdcentralen.