Nedtryckt av föräldrarna
Hej!
Jag är en tjej på 17 år, snart 18 som har mått dåligt väldigt länge och problemet är mina föräldrar. Egentligen är jag en väldigt stark person men på senaste tiden har jag börjat tro på allt de säger, de kallar mig jämnt "tösafan", "slyna", "ungjävel" och att jag inte är bra på något. Jag spelar fotboll och jag ÄR bra på de men ändå får jag aldrig beröm av dem, utan de tar alltid upp de dåliga som att "du kan inte göra si o så fattar du väl" jag minns inte ens sist jag fick en helt vanlig komplimang eller en fråga om hur jag mår. De verkar helt enkelt inte bry sig om mig utan allt kretsar kring min lillasyster eller vår katt, är de så det ska vara att ens föräldrar ska bry sig om ens katt mer än deras dotter? Jag brukar säga till dom att dom trycker ner mig men då gör dom de ännu mer.. Det är precis som att de vill bli av med mig, alltid när jag är hos vänner mår jag dåligt över hur bra deras föräldrar behandlar deras barn och vilken gemenskap de har, tex att ha "fredagsmys". Ville bara skriva av mig lite..
SANNE

BUP svarar:
Hej Sanne och tack för ditt brev.
Det låter verkligen hemskt att dina föräldrar kallar dig för så elaka saker och att de inte kan ge dig positiv bekräftelse, som ju är så viktigt, inte minst för den egna självkänslan. Jag kan mycket väl förstå att du är både besviken, ledsen och det blir så klart extra sorgligt när du ser hur andra föräldrar är mot sina barn, dina vänner.
Det jag tycker är fint att höra är att du, trots din tuffa situation, ändå kan känna att du är bra i fotboll och i grunden känner dig stark, även om jag såklart önskade att du kunde få höra det även från din mamma och pappa. För det är inte alltid så enkelt att ge sig själv komplimanger. Det är så oerhört viktigt att få det från de som betyder mest för oss och det gör ju ens föräldrar, hur bra eller dåliga de än är på att visa kärlek.
Jag tycker det är bra att du hör av dig till oss och skriver av dig lite. Ofta brukar det kännas lite bättre när man fått ur sig lite känslor som ligger och skaver.
Jag tror det skulle vara ännu bättre om du också hade någon att prata med i verkliga livet om det som gör dig ledsen. Det finns lite olika möjligheter att göra det. Men du kan få samtalsstöd till exempel hos oss på BUP, eller på en Ungdomsmottagning. Annars vill jag slå ett slag för Tjejzonen som är riktigt bra lyssnare och tröstare.
Du är snart myndig och kan bestämma själv över ditt liv. Kanske vill du flytta hemifrån så småningom, börja plugga i en annan stad, eller dra ut på en resa, flytta i hop med en kompis eller partner. Många gånger när man har en svår relation till sina föräldrar så kan den bli bättre när man själv får lite distans, börjar stå på egna ben och inte är lika beroende av dem. Det betyder inte att man bryter kontakten, men den blir annorlunda och med mindre beroende av föräldrar så är man inte lika utsatt och sårbar.
Jag håller på dig och önskar dig varmt lycka till. Fortsätt att dela med dig av tankar och känslor, du kommer att må bättre av det.