Svårt med koncentrationen
hej! Jag är en tjej på 14 år och detta är första gången jag besöker denna sida. I skolan har jag alltid varit väldigt dålig men det var när jag började i högstadiet som detta har blivit ett problem. Har märkt att jag har så svårt att koncentrera mig och svårt att börja med saker. Har lidit av mycket stress både i skolan och hemma. Mina föräldrar bråkar mycket och det känns som om jag alltid behöver lösa det. Det gäller samma sak när mina vänner bråkar. Misstänker att jag har adhd eller add men själv är jag väldigt blyg så kan man vara blyg och ganska tyst även om man har adhd?
Har tagit upp det en gång med mina föräldrar det om adhd men de tror inte jag har det. Tror inte de inser att man inte behöver vara helt hyperaktiv för att ha adhd eller måste man det? Eller så vill de inte bara tro att jag har det. Och det sista om ni har lite tips på hur man kan koncentrera sig bättre och stressa mindre. I skolan kan man har en speciallärare i matten också (mitt svåraste ämne)tycker ni jag borde ha det. Vet att två andra tjejer i min klass har det och de har också behövt vara på bud mycket.
vill vara anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har svårt med koncentrationen och att komma igång med arbetet i skolan. Du ställer några frågor om ADHD.
ADD är ADHD utan överaktivitet. Om man har fått den diagnosen så har man bland annat svårt att koncentrera sig, komma igång med saker, planera och att vara uppmärksam. Man kan vara blyg och tyst och andra, både i skolan och hemma kanske inte märker att man har svårt just därför att man inte bråkar och hörs så mycket.
För att veta om man har svårigheter som kan ge en ADD eller ADHD-diagnos måste man göra en utredning. Den görs på BUP eller på en Barnläkarmottagning och skolan kan skriva remiss dit.
Men du skriver också om något annat som kan göra att du har svårt att koncentrera dig. Dina föräldrar bråkar mycket. Och du försöker att lösa det. Det är förståeligt att du försöker det. Att dina föräldrar bråkar är säkert plågsamt för dig och du vill göra något så att de slutar bråka. Men dina föräldrar måste börja ta ett eget ansvar för att sluta bråka. Du är alldeles för ung för att kunna ta det ansvaret.  Det är inte alls bra för dig utan säkert en av flera möjliga anledningar till att du är stressad och okoncentrerad både hemma och i skolan.
Det finns professionella vuxna som dina föräldrar borde vända sig till för att få hjälp med sina konflikter. Det skulle vara till hjälp för både dem och för dig.
Men även om man kan förstå dina koncentrationssvårigheter utifrån perspektivet hur du har det hemma så utesluter inte det att du också kan ha egna svårigheter med koncentration och uppmärksamhet. Du säger att du länge haft svårt i skolan.
Jag tycker du ska försöka tala med dina föräldrar igen och också vända dig till skolkurator. Berätta för dem så som du gjort för oss i ditt brev. Om du vill kan du visa ditt brev och svaret för både skolkurator och dina föräldrar. När man är lugn och tyst är det svårare för andra att se att något är svårt. Därför måste du tala om det så tydligt du kan. Skolan ska då ge dig stöd och om de bedömer så, skickar de en remiss för utredning till BUP.
Du kan också behöva tala med någon om hur det blir för dig när dina föräldrar bråkar. Du kan tala med skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommun. Du kan också ringa anonymt till BRIS och tala med  enkurator där. Gå in på deras hemsida så ser du hur du ska boka tid för telefonsamtal.
Du kan också läsa på länken koll på soc vad socialtjänsten i din kommun kan göra för att hjälpa föräldrar som bråkar mycket. Du kan också ringa dem själv anonymt för att höra vad de kan göra.Om du tycker det låter obehagligt med socialtjänsten ska du veta att de är till för att hjälpa.
Lycka till!