Hela min hjärna känns flummig
Hej! Jag är en tjej på 17 år, alltså går jag andra året på gymnasiet. Jag har de senaste dagarna eller egentligen veckorna haft en känsla i kroppen som inte varit bra,  jag har mått skit helt enkelt och känt mig helt lost. Jag har liksom haft en otrolig ångest och hela tiden känt ett tryck över bröstet. Jag har såklart funderat på vad det kan vara men har helt ärligt inte kommit fram till vad det är? Jag undrar liksom om det är möjligt att känna såhär jävla mycket men inte veta vart det kommer ifrån? Det känns liksom som att jag känt så mycket att jag inte känner något alls längre... jag känner mig så jävla ensam och så jävla liten i detta då det inte känns som någon kommer förstå min känsla? Jag har varit med om mycket i livet och har funderat på vad som kan vara anledningen till just detta men som sagt inte kommit fram till något. Har även pratat lite med min mentor i skolan och ja fine det har känts bättre för stunden men tankarna är kvar. Jag ligger varje natt och gråter mig till sömns för det känns så jävla hopplöst att må såhär dåligt men ändå inte kunnat sätta ord på vad det faktiskt är jag mår dåligt över. Min fråga är väl egentligen om det är konstigt att känna såhär? Behöver jag söka hjälp och isåfall var? Jag och min mamma brukar inte prata känslor så att ta upp det med henne vore inte ett alternativ. Jätte flummig fråga men just nu är hela min hjärna flummig och det är svårt att förklara för någon då jag knappt själv vet vad jag känner, hoppas ni någorlunda förstår iallafall.
Vilsen själ

BUP svarar:
Hej!
Nej, det är verkligen ingen flummig fråga utan väldigt adekvat. Det är klart du undrar över varför du mår så dåligt och har så stark ångest. Det är något du inte känner igen utan du bara haft de senaste veckorna.
Jag tror inte det är så ovanligt att man kan få stark ångest utan att riktigt veta varför men det är nog lättare att hantera sin ångest om man mer förstår varför man får den. Jag tycker att du i första hand ska gå till vårdcentralen och berätta om dina besvär. Där kan man undersöka dig somatiskt och de har troligen också hjälp för ångestproblem. Så bra fråga som jag tycker du bör få hjälp med att utreda vidare.
Lycka till!