Kan få ångest av att inte hålla mig till kostschemat
Hej, jag är en tjej på 15 år och jag har en fråga.
Det senaste året har jag velat gå ner i vikt länge, jag har sedan 9 år tillbaka varit tränat fotboll minst 3 gånger i veckan och varit hälsosam. I somras slutade jag spela fotboll och jag har gått upp 2 kg sedan dess bara. Jag har börjat göra kostscheman och träningsscheman för att försäkra att jag bränner mer kalorier än jag intar. Jag har laddar ner appar som jag skriver in all mat jag stoppar i mig per dag som räknar kalorier och hjälper mig att gå ner i vikt. Men trots detta går jag inte ner i vikt. Jag är 175 cm lång och väger XX kg. Jag har märkt själv att jag blivit galen. Jag kan få ångest av att inte hålla mig till kostschemat, och gråta av att titta mig i spegeln. Jag har börjat ta avstånd från min allra bästa vän och alla mina familjemedlemmar. Jag vill endast vara själv. Jag har börjat höra röster i mitt huvud konstant och jag känner mig nedstämt oftast. Vad ska jag göra för att ta mig ur detta, och vad är det som händer med mig? Varför känner jag ångest och nedstämdhet och osäkerhet? Jag vill gå tillbaka till att vara hälsosam och tycka om migsjälv och umgås med folk som tidigare.
Anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är inte svårt att förstå att du har det kämpigt med dig själv och dina jobbiga tankar om dig själv. Du skriver nu att du du får ångest av att se dig själv i spegeln och att du också drar dig undan från dina kompisar. Du undrar också varför du känner ångest och nedstämdhet.
På ett sätt är svaret inte så konstigt. Om hela din tillvaro kretsar kring kalorier och vikt och tankar på att du inte duger som du är, så tycker jag inte att det är konstigt att det ganska snart leder till ångest och känslor av ledsenhet. Finns det någon vuxen i din närhet som vet om hur du har det?
Tror du att du kan prata med dina föräldrar om hur du kämpar med dig själv och hur olycklig du känner dig. Du kanske tänker att du bara blir en belastning och dina föräldrar får vet vad som händer inuti dig? Att du skulle utsätta dem för oro och de fick veta. Det är inte alls ovanligt att unga tänker så kring sina föräldrar. Jag tycker att det oftast är så att även om föräldrarna blir oroliga så vill de gärna vet hur deras barn har det och de vill ofta försöka vara till hjälp. Om du prata med dina föräldrar så kanske ni tillsammans kan komma fram till vart ni skall vända er för att få hjälp.
Om du trots allt tycker att det känns för svårt att prata med föräldrarna kanske det finns någon vuxen på din skola som du kan känna förtroende för och som kan vara till hjälp och stöd för dig i att bland annat prata med dina föräldrar. För jag tycker att det låter viktigt att du tar dig själv på allvar och försöker få hjälp att komma tillsätta med dina jobbiga tankar. Du måste inte må som du gör och det finns hjälp att få. Du skriver ju att du vill vara som du var tidigare. Hälsosam och att du tycker om dig själv.
Om du pratar med dina föräldrar kan ni sedan tillsammans kontakta BUP. Då kan ni få prata med någon som är van vid att möta ungdomar som har det svårt i livet som du har. Du kan också kontakta din ungdomsmottagning. Dit kan du själv och då kanske ni tillsammans kan komma fram till hur du skall göra. Det brukar finnas en skolsköterska och en skolkurator på skolorna. Har du försökt att kontakta någon av dem. Det är också människor som är vana vid sådana bekymmer som du beskriver.
Lycka till!