Livet blir aldrig bättre
Hej.
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ”mått dåligt” så jävla länge att jag inte ens bryr mig längre. Jag vet att jag antagligen kommer ta mitt liv snart. Livet blir aldrig bättre, inte ens när man pratar om det. Nu när jag vet att ”hjälp” inte alls hjälper så kommer jag nog bara ”ge upp”.

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Det låter som du har en nyligen gjord erfarenhet; att ditt liv inte blev bättre genom att prata om det. Du skriver att du nu vet att hjälp inte hjälper. Jag antar att du är besviken. Kanske är du också arg för att du inte blev hjälpt som du hade hoppats?
En samtalskontakt kan vara väldigt hjälpande ibland och ibland inte. Det beror på så många olika saker men det finns ingen automatik att bara man går och pratar med någon så kommer man må bättre. Det är ju ändå två människor som ska mötas. Den ena behöver hjälp och den andre ska ge det. Hur då? Det finns många sätt beroende på problem men att känna sig omhändertagen och lyssnad på brukar alltid vara viktigt.
Det är inte alltid det fungerar och det behöver inte vara någons fel men ibland stämmer det inte riktigt. Då brukar det vara bra att säga till - att den hjälp man får inte hjälper. Har du haft möjlighet att göra det? Eller har du blivit tyst i din besvikelse? Det är lätt att känna så och känna att det inte hjälper och inte är någon idé.
Många gånger när man är ung  och har problem känner man sig också lätt i underläge. Man vet inte att det är viktigt att tala om när man känner att det inte fungerar. Nu vet jag inte om du känner igen dig i detta. Men vad jag vill säga är att om man känner att man inte får hjälp så ska man säga till. Antingen går det att göra något åt samtalen så man känner att man får hjälp eller också kan man byta och pröva prata med någon annan.
Så ge inte upp! Du har många fler möjligheter framför dig. Kanske har du nu lärt dig vad som inte hjälper? Kanske kan du använda det så du får en bättre samtalskontakt nästa gång? Du skriver att du inte vet vad du nu ska göra. Det är en bra fortsättning att fortsätta fundera på det. Jag tror du skulle kunna ha nytta av att ringa  Bris eller Mind-Självmordslinjen och fortsätta prata med någon om hur du nu ska göra.
Lycka till!