Min ångest ses inte som ett problem
Hej! Är 19 år och har haft problem med ångest och sömnsvårigheter i cirka 2 år. Kan inte somna pga min ångest. Har ångest över verkligen allt i livet och nu börjar jag närma mig att bestämma vad jag ska göra med min framtid och ångesten över det äter upp mig. Detta har lett till sömnsvårigheter, kan inte koncentrera mig, min hjärtrytm är hög och är väldigt skakig. Min ångest har även påverkat att jag har ett självsladebeteende och många gånger panikattacker/ångestattacker då jag bara gråter och kan inte andas. Har pratat med psykologer, kuratorer och min egen vårdcentral om detta, men de ser inte det som ett stort problem.. känns jätte tungt att gå runt med detta utan att någon ens kan hjälpa en. Har gett upp hoppet av att gå till någon ny att prata med för det känns som jag är jobbig och sen hör dem inte av sig. Hjälp
Djup ångest och sömnproblem

BUP svarar:
Hej!
Du har antar jag slutat skolan och inte hittat vad du ska göra härnäst.
Det är inte alls ovanligt att då kan känna sig vilsen, orolig eller nedstämd. Skolan har alltid funnits där som en trygghet och ett sammanhang. Och det är inte lätt att veta vad man vill och kan göra sedan.
Du berättar om ångest och sömnsvårigheter. Och det har varit så under flera år. Din ångest har inte bara gällt situationen nu utan mycket annat.
Men när du sökt hjälp har du inte blivit tagen på allvar. Varför har det blivit så? Har du kunnat vara tydlig med hur du känner dig eller blev du för försiktig och förminskade dina svårigheter? Det är lätt hänt när man är orolig och ska försöka beskriva hur det känns. Man kan vara rädd för hur det man säger ska tas emot. Man kan också bli rädd för sina egna känslor när man talar om det som är svårt. Det kan också vara lätt att tro att den man talar med ska förstå en hel del av sig själv. Ibland är det ju också så, men inte alltid.
Nu är du rädd för att göra ett nytt försök att tala med någon. Först tycker jag att du, om du inte redan har gjort det, ska tala färdigt med den du talade med sist. Är det verkligen så att hen tycker att din ångest inte är ett problem? Prata om det tillsammans så du får en tillräckligt klar bild av hur den personen ser på dina svårigheter. I fall ni ser helt olika på situationen, tycker jag att du ska vända dig till någon annan. Ibland kan det ta lite tid innan man hittar rätt person som kan hjälpa en. Jag tycker inte du ska ge upp!