Mamma vill inte att jag söker hjälp
ja vne va ja ska börja me men har haft självmordstankar, självskadebeteende, panikattacker och allmänt velat dö i sen ja gick i typ 6:an, går 1:an på gymnasiet. har sagt t mamma men jag får inte söka hjälp för hon vill nt att sos å sånt ska bli inblandat å att hon ska få problem. hittills har jag överlevt delvis men nu pallar ja inte me skolan. skiteri allt å e ensam hela fkn tiden. tänker varje dag på när och hur jag ska dö och slippa allt. vad ska jag göra om jag INTE FÅR ta hjälp och bara vill dö?

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du frågar om något som är viktigt och som blir svårt för dig. Du vill ha hjälp kring hur du mår, men din mamma stoppar dig från att söka hjälp då hon är orolig för att socialtjänsten skall bli inblandad. Jag tycker det låter som något jätteviktigt att du får hjälp med hur du mår.
Du har mått dåligt under så lång tid. Är det aldrig någon vuxen som har märkt hur dåligt du mår? Eller har du blivit en expert på att dölja ditt inre? Det är vanligt att unga vill dölja hur det känner och mår innerst inne. Finns det någon vuxen på din skola som du kan känna lite förtroende för som du skulle kunna prata med för att få hjälp med hur du skall gå vidare?
Det kanske finns någon mentor, skolsköterska eller kurator som du skulle kunna pröva att prata med. Du skulle också kunna vända dig till ungdomsmottagningen där du bor. Där arbetar det människor som är mycket vana vid att möte unga som mår dåligt. Där kan du också säkert få hjälp med hur du har det med din mamma.
Det finns en webbsida som heter Koll på soc. Där kan du läsa om vad socialtjänsten gör och vad de eventuellt skulle kunna hjälpa dig och din mamma med. Där kan du också ställa frågor om hur du kan gå till väga för att få den hjälpen som du behöver. Det finns hjälp för dig att få och du måste inte må som du gör hela livet. Om du får hjälp kommer du att kunna må lite bättre.
Lycka till!