Mår illa av oro
Hej! Jag är en tjej som behöver hjälp. Har oftast illamående och ingen aptit av mat, i vissa fall när jag oroar mig mycket så kan ja må så illa att jag måste spy. Haft såhär förut att jag har typ blivit nervös och så leder de till att jag måste spy och sen mår bra efteråt. Men nu mår jag illa hela tiden nästan. Vad kan de bero på? Övertänker jag mycket? Och vad finns de för hjälp å få.
Apple

BUP svarar:
Hej!
Det är svårt att säga vad ditt illamående  beror på utan att veta mer om dig och hur du mår.
Du verkar själv koppla samman illamåendet med att du är orolig och övertänker.
Så kan det mycket väl vara. Starka känslor och kroppsliga symtom kan höra samman på det sättet att din oro ger illamående och illamåendet gör dig mer orolig.
Du kan med samtal få hjälp mot din oro på vårdcentralen.
Men allra först är det viktigt att du blir undersökt somatiskt för att utesluta att det finns någon kroppslig orsak till att du mår illa.
Så vänd dig till din vårdcentral!