Vill inte bo hemma
Mitt liv
Jag trivs inte hemma --- vill inte bo hemma för jag mår bara sämre av det!
Hur jag mår?! Jag mår inte alls bra  Har inga vänner har ingenting… Känns som jag vill dö men jag vill inte dö.. Jag vill flytta till ett hem eller till en fosterfamilj. Tror att på ett hem eller i en fosterfamilj så kommer jag att må bättre
Just nu mår jag så jävla dåligt och har gjort det i flera år!... Skulle önska att jag kunde flytta till en fosterfamilj eller ett hem för flera år sedan! Vet att jag skulle må bättre då
Men nu vill jag till ett hem eller en fosterfamilj
Men vet inte hur man gör för att få det...
Vill göra allt för att må bra, och vet att min familj skulle må bättre också om jag flyttar till ett hem eller en fosterfamilj,, för min mamma mår inte bra som det är nu pga allt detta, Hur ska jag göra för att flytta?
PL

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Du skriver om att du inte trivs hemma och att du skulle vilja flytta till ett hem eller till en fosterfamilj. Du skriver och att du vet att din familj skulle må bättre om du flyttade. Du skriver inget om vad det är som gjort att det känns så svårt för dig att bo kvar hemma.
Finns det någon vuxen runt dig som vet hur du känner dig? Det låter som viktigt att du har någon vuxen som du kan prata med om hur du känner dig och hur du tänker om din familj. Finns det någon vuxen på din skola som du kan känna förtroende för och som du skulle kunna prata med. Det skulle kanske kunna vara en mentor, skolsköterskan eller en kurator. Då skulle du kanske också kunna få hjälp med hur du skall gå vidare för att se vilken hjälp du kan få.
När det handlar om att byta boende så är det socialtjänsten som måste vara inblandade. Du kan gå in på en hemsida som heter Koll på soc. Där kan du läsa om vad socialtjänsten kan göra och vad de skulle kunna vara till för hjälp. Du kan också ställa frågor om din situation till dem på den sidan. Du kan få hjälp av socialtjänsten att prata med dina föräldrar också. Då kanske din familjesituation kan förändras lite grand.
Lycka till!