Tror jag har en diagnos
Hej jag är en tjej på 13 år som tror att jag harnågon diagnos men jag är inte helt säker för jag kan inte konsertresa mig i skolan det går verkligen inte det är helt omöjligt och jag kan värkligen inte kontrollera min ilska och jag vet inte varför men det är verkligen helt omöjligt jag blir arg för det minsta lilla och då blir jag inte lite irriterad utan då är jag verkligen jätte arg och då brukar jag säga saker jag igentligen inte menar och brukar ofta ångra det jag sagt men jag kan inte kontrollera mig själv sen så kan jag inte sitta still och så blir jag rastlös jätte fort osen så brukar jag ofta tycka de e jobbigt att slutföra grejer och jag tycker allt de här är jätte jobbigt men jag vet inte vad det är jag har varit så här sen jag var liten och mina kompisar tycker jag borde göra en utredning men jag vet inte hur jag ska berätta de här för min mamma för de känns som hon inte kommer ta mig på allvar. Sen vet jag inte om man kan ärva adhd och sånna grejer från sina föreldrar för min pappa har grov adhd och min farfar oxå men jag vet inte hoppas ni svarar för jag behöver hjälp
anonym

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Va bra att du skriver till oss och berättar om det som bekymrar dig. Du skriver att du är osäker på om din mamma kommer att ta dig på allvar om du berättar för henne om vad och hur du tänker och känner. Jag tycker att det brukar vara så att föräldrar både vill veta hur det är med barnen och att det vill försöka vara till hjälp. Om det är som du säger att din pappa har ADHD så är det förmodligen något som din mamma är väl bekant med och något som hon vet att man måste ta på allvar.
Finns det någon vuxen i din skola som märker hur det är för dig? Eller någon som du kan känna förtroende för och som du skulle kunna prata med. Kanske finns det någon mentor som du gilla eller en skolsköterska eller kurator som du skulle kunna testa att ta hjälp av?
Jag tycker nog att du skall testa att prata med din mamma och berättar för henne hur du känner dig och vad du är orolig för. Då kan ni sedan tillsammans kontakta till exempel BUP så att du och dina föräldrar kan ställa de frågor ni har och du kan få hjälp med de svårigheter du beskriver.
Du undrar om man kan ärva ADHD. Man tänker att det finns en ärftlighet som kan spela en roll. Det betyder dock inte att du är dömd till att ha ADHD. Men det är ju också frågor som du kan få hjälp med att få prata om om ni kommer till BUP.
Lycka till!