Är smal, men ser mig som tjock
Hej jag är en tjej på 12 år som mår dåligtt över min kropp, i omklädningsrummet ser jag på mig skälv och gemför mig med alla andra tjejer. Dom säger att jag är smal, medans jag skälv tycker jag är väldigt tjock. Innan älskade jag att träna, jag var alltid glad när det var träning och längtade alltid. Jag vet inte vad som har hänt med mig för nu tränar jag bara för bli smal. Jag äter mycket mindre en förrut och tänker alltid på att jag ska gå upp i vikt när jag äter mat. Jag undrar om jag håller på att utveckla nån form av anorexia eller ätstörning? Finns det nått annat sätt att må bra på?
Ellsen

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du nu är vaksam och ser att någonting håller på att gå åt fel håll i din utveckling. Allt vad du säger tyder på att du är på väg att få eller kanske redan fått en regelrätt ätstörning, möjligen just anorexi. Jag vet inte om du känner till det men anorexi kan leda till ett livhotande tillstånd. Därför är det jätteviktigt att du snarast får hjälp innan det blir ännu allvarligare.
Vad är det du kan tänka på? Först vill jag säga att det är väldigt typiskt att man tittar i spegeln men man ser en annan bild titta tillbaka än vad spegeln egentligen visar. Om du googlar på anorexi hittar du en del bilder  som visar hur ungdomar  - oftast faktiskt tjejer - ser en spegelbild som visar en mullig figur med valkar och hull fast den person som står framför spegeln har en helt normal kropp eller är direkt smal. Det väsentliga är att man - som du - har fått en kroppsuppfattning som inte lägre motsvarar verkligheten. Man behöver så att säga lära sig igen att se sig själv som man är.
Det är lika viktigt att komma ifrån en fixering vid utseendet. Just nu tror du att utseendet är allt och det är lika fel som din kroppsuppfattning är. Ja, jag vet att utseendet är viktigt för många, men när man blir helt låst i denna tanke behöver man vägledning för att hitta en utväg och hitta balans mellan olika viktiga saker i livet.
Nu tog jag bara två exempel på vad du konkret ska få hjälp med. Det finns en del andra frågor som tillhör problemet med ätstörningar som du kan läsa om i de länkar jag bifogar här nere. Jag vill tillägga att du mycket klokt ställer en avgörande fråga: på vilket annat sätt kan man må bra. Svaren på denna fråga måste du utforska tillsammans med andra vuxna och kanske också med kompisarna.
Jag undrar om du kan tala med dina föräldrar om detta? Tror du att om du säger till dem så rakt och enkelt som du skriver i ditt mejl, tror du att de skulle förstå och hjälpa dig? Det händer ofta att ungdomar löser den här typen av problem bara inom familjen med föräldrarnas stöd.
Om dina föräldrar ser och förstår problemet men de tycker att ni tillsammans ska få hjälp kan ni ringa till den BUP-mottagning du tillhör (adressen finns på vår hemsida). Man kan också ringa till barnläkarmottagningen eller vårdcentralen som numera ofta har mottagning för psykiska problem. Du själv, på egen hand kan vända dig till elevhälsan för hjälp. På nätet kan du få stöd och mer vägledning om du går in på tjejzonen.se eller på föreningentilia.se.
Låt inte denna skadliga processen gå ännu längre. Sök hjälp nu!