En diagnos förklarar inte allt
I’m not even gonna bother to say my name, but I don’t fkn understand. Ni fkn skyller på ens andra diagnoser när ni först fkn säger att de ä pga en tydlig depression. Jag har en grov fkn depression men ingen fkn fattar de för ni alla har något i huvudet som gör att ni inte fattar nått belike kan alla sluta fkn skylla på mins andra diagnoser. Min fråga ä: vet ni att när ni skyller på andra diagnoser så gör ni allt värre och de leder till självmord?
Din mamma

BUP svarar:
Hej!
Jag får olika tankar när jag läser ditt mejl som jag nu tänker också säga till dig. Du är uppenbarligen mycket upprörd för att du känner inte att du får förståelse och rätt behandling på BUP. Om jag rätt förstår det så har du olika diagnoser men ingen direkt hjälp med din depression.
Vet du, det kan tyvärr hända att man missar en del av en ungdoms problem för att vissa andra svårigheter på något sätt hindrar att se de övriga problemen tillräckligt tydligt och klart. Utan att veta vilka diagnoser du har tar jag det bara som ett exempel: man kan ha ADHD eller Asperger eller ätstörning eller beteendestörning och därtill vara djupt deprimerad. De olika delarna brukar ofta hänga ihop, men man ska få behandling för det som man lider av. Du har helt rätt i att man inte får försumma någon del av problemen så att lidandet leder till självmordstankar.
Finns det någon lösning på det här? Ja, det finns det. Nu vet jag inte hur gammal du är och om dina föräldrar är med i din konkat på BUP. Om de är med kan de vara med och hjälpa dig att reda ut med din behandlare vad det är som du inte får tillräcklig hjälp med. Eller så måste du försöka förklara mer, säga vad du känner, vad det är du saknar i behandlingen. Tala om dina självmordstankar för behandlaren. Självmordstankarna och depression måste tas på allvar. Det är inte lätt, men eventuella missförstånd måste redas ut och det kan du göra bara där på plats.
I fall du inte känner att du får den behandling du behöver trots att du själv eller tillsammans med dina föräldrar försökt att reda ut det som inte fungerar, kan man vända sig till enhetschefen eller man kan byta behandlare eller mottagning (jag bifogar här en länk om detta, läs den).
Om dina självmordstankar kommer över dig och det inte finns någon i din närhet som du kan tala med kan du kontakta självmordslinjen eller bris.se eller gå akut till BUP- mottagningen.