Min kille tog livet av sig, klarar inte av smärtan
min kille hade problem med droger, drickande och självmordstankar. han tog livet av sig för snart en månad. Men jag klarar inte av att leva utan honom, klarar inte av smärtan. Försöker tänka positivt att han har de bäst i himlen med sin bror o pappa men de funkar inte.. Jag vill ta livet av mig.. jag har fått självmordstankar. hur ska jag gå igenom de här utan att göra nått dumt..
hejhoppsan

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev.
Jag förstår att du har det jättetungt nu, att mista någon som man tycker om är smärtsamt och svårt. Ofta kan det också kännas ännu tyngre när man mist någon på det sätt som du har gjort. Döden kommer ju oftast plötsligt när någon tar sitt liv. Det lämnar den som blir kvar med många svåra känslor och också svåra frågor. Känslorna kan ofta kännas förvirrande och ofta kan man ha svårt att ta in vad som faktiskt har hänt. Det kan kännas som att åka bergochdalbana mellan olika känslolägen, som sorg, ilska, saknad, och en önskan om att försöka få någon rätsida på allt.
Just nu tänker jag att du behöver stöd och tröst och det bästa är om du kan prata med de som finns nära dig. Jag vet inte hur det ser ut runt dig, om du har någon person som du kan prata med, kanske någon i din familj eller nära kompisar. Det är bra om du bara kan få prata och vara med andra som kan orka ta emot all din ledsenhet. Som sagt så vet jag ju inte hur du har det runt dig så kanske att det också skulle vara bra för dig att prata med någon utomstående. Någon där du kan berätta om dina tankar och svåra känslor utan att du behöver ta hänsyn till om de blir oroliga för dig. Ett möjligt alternativ är att du vänder dig till ungdomsmottagningen där du bor.
Om du tycker att det är svårt att prata med någon IRL kan ett annat alternativ vara tjejzonen, de har en chattsida som är väldigt bra. Gå in och titta på sidan och se om det kan vara något för dig.
Till sist vill jag också säga att sorgen och smärtan kommer att förändras och bli lättare att hantera när det gått tid. Jag förstår om det är svårt att tro nu men så fungerar sorg. Jag säger det för att jag vill att du ska veta att det finns hopp och att det blir bättre.