Har svåra perioder med ångest
Hej jag har ibland jätte svåra perioder med ångest och jag är också lite av en hypokondriker. Så fort nån i min närhet blir sjuk eller om jag läser om olika utbrott utav vissa sjukdomar (Specielt maginfluensa) så tror min kropp att jag har det också. Jag själv förstår att jag inte har det men ändå så kan varenda liten sak som jag känner typ illamående eller magsmärtor så tror en del av mig att jag har det vilket leder till att mina Panikångest attacker går igång. Då blir jag alldeles ledsen helt plötsligt och ibland får jag en känsla av  självmords tankar bara för jag vill försvinna just då.
Detta händer mest när min concerta är ute ur kroppen vilket betyder att jag ibland kan vakna med panik. Jag förstår ingenting och måste gå runt och lugna ner mig i några minuter för att jag inte ska svimma typ. Mina föräldrar vet om detta och det gör min läkare också.
Jag vill bara veta om det finns nåt sett att lugna ner detta. Orkat inte längre har gått typ ett år av stress och ångest. Vissa gånger blir det så jobbigt att jag knappt kan andas och när folk försöker prata med mig ekar det bara som om jag skulle vara under vatten. Som tur är kan jag kontrollera självmords tankar ganska väl och förstår att jag egentligen inte tänker så.
Så som sagt finns det något sett att hjälpa detta?
Ungen längst bak i klass rummet

BUP svarar:
Hej!
Jag vill börja med att ge dig beröm. Det är hur bra som helst att du pratat med din läkare och dina föräldrar om vad som händer då din Concerta (medicin mot ADHD) går ur kroppen. Det är ju bara du som vet hur det är för just dig. Alla reagerar ju olika. Bra att du har berättat.
Det låter tufft att vakna med en panikattack och inte veta vad du ska göra. Så ska du ju inte behöva ha det. Jag tror att du tillsammans med dina föräldrar behöver boka in en ny läkartid, sätta er ner och fortsätta samtala om den paniken du känner och vad som händer då medicinen slutar verka. Jag är inte någon läkare så frågor runt din medicinering måste besvaras av din läkare. Det jag vill göra är att peppa dig att återigen samtala om detta. När din stress och ångest är så jobbig att du knappt kan andas måste du även få hjälp att minska din stress.
Jag vet inte hur mycket ni har samtalat om stress och oro. Hur den känns och vad som händer i kroppen. Att det är naturligt att i perioder både känna oro och stress. Det kan vara skönt att veta. Att det finns bra hjälp att få hoppas jag kan lugna dig lite.
Frågan är vad som gör dig stressad. Man behöver kolla hur en vecka ser ut för dig. Om det finns aktiviteter du gör under veckan som minskar/ökar din stress. Om du har tid för återhämtning och vila. Just vila är viktigt. Att hitta en bra balans mellan sömn, motion och kost. Handlar stressen om skolan och en stress runt dina betyg eller finns det någon annan anledning?
Hypokondrin har du redan nämnt som något som gör dig orolig. Om det handlar om skolan och dina prestationer behöver du prata med din mentor om det går att minska kraven. Om det finns någon kurator på din skola skulle du kunna ta kontakt för att samtala om vad som stressar dig. Hen kanske kan hjälpa dig med att fundera mer på frågan vad som stressar dig. Det finns avslappningsövningar man kan göra. För vissa fungerar yoga och meditation. Kort sagt det finns bra hjälp att få.
Jag gillade din beskrivning av hypokondri. Det är väl ingen som vill bli magsjuk och att känna efter lite extra är inte konstigt. Det är tur att man inte får alla sjukdomar man läser om eller hör att andra i sin närhet fått.
Ta och prata med dina föräldrar och din läkare en gång till och ge inte upp förrän du fått svar på dina frågor.
Lycka till!