Hatar verkligen att äta med folk
Hej.
Jag lider av depression och har gjort det ca 1 år snart. Jag har under väldigt lång tid varit ganska så underviktig och nu har det bara gått nedåt. Jag äter ingen frukost och ingen lunch i skolan utan bara mat när jag kommer hem (1-2 gånger per dag). Jag hatar verkligen att äta med folk och sitter gärna instängd på mitt rum när ja väl ska äta. Jag tänker inte på kalorier eller vad jag ska stoppa i mig utan får bara inte några direkta hungerkänslor. Jag börjar bli väldigt smal nu och mår jättedåligt över de sammtidigt som skolsköterskan påpekar de konstant. Min familj börjar bli riktigt orolig för mig då jag väger under XX kg, jag blir rädd för mig själv när jag ser mig i spegeln och jag undrar om detta kan vara en ätstörning eller om det beror på min depression?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Vilken viktig fråga du ställer. Har du fått möjlighet att ställa den frågan till någon du träffat? Till exempel din skolsköterska eller din husläkare. Jag tänker att det först och främst handlar om din hälsa.
Om det handlar om en ätstörning eller depression eller en kombination av båda är svårt att säga utifrån att bara läsa ditt brev. Men frågan du ställer behöver naturligtvis diskuteras och besvaras. Dina föräldrar är oroliga och jag skulle vilja att ni tar kontakt med din vårdcentral eller någon annan hälsovård. Utifrån din vikt är det för mig självklart att du behöver hjälp och det så snabbt det bara är möjligt. Du har sedan lång tid tillbaka varit underviktig. Att sedan tappa några kilo till är alarmerande. Varenda halv kilo är viktigt. Nu vet ju inte jag hur lång du men vi kan konstatera att väga för lite är inte bra. Du märker ju hur detta påverkar dig på fler sätt än hur du ser ut.
Det måste vara svårt för dig att orka med skolan då du inte äter någon frukost och lunch. Det brukar även påverka koncentrationen och förmåga att tänka och planera. Du behöver även orka göra roliga saker. Träffa dina kamrater och vara som en vanlig 15-årig tjej.
Du skriver att din familj börjar bli orolig för dig. Det är bra att du reagerar på hur du ser ut då du tittar dig i spegeln och att din familj märker att du gått ner i vikt fast du beskriver dig som underviktig sedan tidigare. Jag tycker att du ska be om hjälp med att kontakta din vårdcentral. Om det i ett senare skede konstateras att det handlar om en ätstörning finns det behandling för detta.
Depression eller ätstörning? Det viktigaste just nu är att du inte går ner ytterligare i vikt och att du långsamt tar igen dina tappade kilon. Först mat sedan prat för det är naturligtvis viktigt att du får samtala med någon om det som gör dig ledsen och deprimerad.
Lycka till och jag hoppas att du får svar på din viktiga fråga.