Föräldrarna blir arga om jag säger sanningen
Hej, jag är en 16 årig tjej som bor hemma med min pappa, lillebror och styvmamma. Min riktiga mamma är död och jag bor här på heltid.
Jag trivs dock inte hemma och nu har någon gjort en anonym orosanmälan. Det tycker jag är bra för då händer det något, jag har själv funderat på att ta kontakt med soc. Men min styvmamma och min pappa är nästan arga på mig för de tror att jag har berättat allt för någon och nu vill de att jag säger vem. Men allt som står i anmälan stämmer ju, det vill dock inte de vuxna erkänna.
Det svåraste är ekonomin, vi har redan bidrag från soc och båda föräldrarna är arbetslösa. De kan inte ta hand om pengar och lånar pengar av mig och min bror ofta. Jag försöker säga nej, för man får aldrig pengarna utan att behöva tjata och bråka.
Sedan lagar de inte mat varje dag, men jag vet inte riktigt om det är ett stort problem. Men såklart jag ser de som sämre föräldrar när de inte orkar laga mat ens. De går ju hemma hela dagarna och då borde man kunna laga mat åt sina barn?
Jag mår inte bra själv och jag tror det har lett till att jag har huvudvärk nästan varje dag, jag känner mig stressad så fort jag kommer hem.. Skolan tycker jag om men jag går en lärlingsutbildning vilket betyder att jag praktiserar på en förskola. Jag trivs inte där och det påverkar också mitt mående.
Situationen hemma gör att jag inte känner mig trygg att prata med varken pappa eller min styvmamma. Det känns som de är arga på mig nästan varje dag, speciellt styvmamman. Jag gör alltid något fel enligt henne och jag börjar tröttna på att ingen förstår mig.
Dessutom har vi mina vuxna låtsassyskon som kommer och hälsar på ibland, Men nu på senaste tiden har det blivit varje helg. De har egna barn och jag känner mig väldigt stressad över det. Ingen frågar mig hur jag känner för det!? Jag vill liksom kunna vila på helgen.
Sen är det massa olika saker jag måste ta ansvar för, men som jag inte orkar skriva nu. Är bara trött på situationen och måste få veta om detta är okej? Ska jag bara prata med en kurator eller ska jag ta vidare detta till soc? Nu har vi ju en utredning på oss men jag hatar att säga sanningen då föräldrarna bara blir så arga på mig..
Tack!
Arg och ledsen

BUP svarar:
Hej!
Vilket ansvar du tar! Inte konstigt att du är stressad och går med en jobbig huvudvärk nästan varje dag. Du skulle behöva få avlastning från ditt ansvar du bär på.
En svår balansgång att berätta hela sanningen och försöka att inte göra din pappa och styvmamma alltför upprörda och arga. Ett dilemma många barn och unga sitter med. För att kunna få bra hjälp måste sanningen fram. Jag tror att de flesta barn och unga  är lojala mot sina föräldrar och det kan vara mycket svårt att berätta om hur läget är hemma. Om du får fram budskapet till socialtjänsten att du tycker att den anonyma orosanmälan stämmer är det ett första steg. Att du känner dig pressad av din pappa och styvmamma är även det en viktig information socialtjänsten behöver få veta.
Nu undrar jag om det finns någon i din släkt eller någon annan vuxen som du kan prata med som kan ge dig stöd och tröst så du orka kämpa på? Det kanske finns någon du kan bo hos för att vila och ta igen dig någon helg per månad?
Det låter som om din pappa och styvmamma behöver hjälp för att klara av att vara föräldrar. Det kan man få hos socialtjänsten. Du och din bror ska kunna känna er trygga och trivas hemma. Inte behöva låna ut pengar du sedan inte får tillbaka. I ert kylskåp ska det finnas mat så ni slipper gå hungriga. Allt som handlar om brister i omsorg behöver socialtjänsten få reda på. Att ni inte får lagad mat fast din pappa och styvmamma saknar arbete och är hemma är en bra beskrivning på vad de brister i.
Dina vuxna låtsassyskon hälsar på ibland. Förstår de hur du och din lillebror har det?
Skulle vilja rekommendera dig att vända dig till din skolkurator eller till Ungdomsmottagningen. Båda alternativen är bra. De kan ge dig stöd för att orka med. Sedan vill jag berätta om en bra hemsida Koll på soc som beskriver vad socialtjänsten kan hjälpa till med. Bra att det öppnas en utredning så vuxenvärlden får se hur ni har det och förhoppningsvis göra det bättre för dig och din lillebror.