Har problem med extrema humörsvängningar
Hej, jag harft haft svåra problem med extrema humörsvängningar oftast att jag blir extremt ledsen konstant. Jag känner mig även inte sann mär jag spenderar tid i skolan även att jag är den ”roliga killen” genom att få alla andra att skratta så käns det fejk på något sätt eftersom att jag bara skrattar med för att försöka få en dos av glädje. Jag är 15 och går i nian bara så ni vet. Jag vill inte berätta om set för mina föräldrar eftersom att jag vet att min pappa jobbar väldigt hårt eftersom att han konstant skryter om det samt att han tränar och att han ser bättre ut än alla andra och att han tjänar mer än de flesta och att han gick ut skolan med bra betyg och massvis med andra saker. Min mamma däremot gillar jag mycket mer. Hon är en snäll mor som behandlar mig som en son pch visar respekt mot mig konstant och alltid är vid min sida. Jag vet att min pappa också gör det då och då men när han gör det så känns det alltid på låtsas eftersom jag vet att han kritiserar mig och mina intressen eftersom att jag spelar dator mycket för att slippa spendera tid med honom och vara med mina kompisar på det sättet. Men han kritiserar mig ofta då och säger alltid i slutet att jag inte ska ta det som kritik utan att han bara säger fakta. Han har flertal gånger sagt att jag inte har något liv eller vänner eftersom jag sitter framför datorn så mycket. Även att jag har blivit kompis med några från England som jag pratar ofta med om mina problem och jag känner att jag kan öppna upp till. Jag vågar även inte påpeka något i huset eftersom att från en ung ålder så har min pappa alltid berättat att han har rätt och därför har det blivit att jag alltid säger ja till det han säger åt mig att göra. Detta gör jag för stt jag inte vill att han ska bli arg och för att jag vet att han kommer sägs någon kommentar då stt jag kommer bara sitta och spela spel samt göra en extrem överdrivning som han alltid gör. Det känns även som att jag är en börda varje gång som jag gör något fel. Liksom att jag drar ner hela stämningen i familjen genom att göra något fel. Min syster brukar jag också få kritik av men det är okej dör det är inte av så stora saker. Det är mestadels min pappa som är problemet. Har även märk att jag har haft koncentrations störningar ganska ofta.
PS. Har självmordstankar då och då (bor på sjätte våningen i ett höghus så det hjälper också.)
jag vet inte vad jag ska göra. Detta meddelande började med att jag ville veta om jag led av någon mental sjukdom men det slutade med att jag förklarade om mitt miserabla liv.
även att ingen kommer orka läsa igenom all min skit så hoppas att du har en bra sag
Mr stressboi

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina tankeväckande och läsvärda funderingar du skriver till oss om.
Jag tror att många i din ålder kan känna att man kan börjar se sig på själv och andra på nya sätt. Inte minst kan man ofta börja se annorlunda på sina föräldrar.
Ibland har man kanske redan i yngre ålder förstått hur ens förälder fungerar i olika situationer. Men det kan ändå vara så att innebörden av det man vet kan börja påverka en på nya sätt. Väcka nya känslor och tankar.
Under tonåren behöver man också få bygga upp sin egen allt mer självständiga syn på saker. Har man föräldrar som antingen kan vara för bestämmande eller allt för eftergivna, så det kan det ibland leda till att relationen till föräldrarna försämras under en tid.
Man kan reagera med att känna sig omväxlande nedstämd eller mer irritabel. Man kan få behov av att ifrågasätta saker, ibland kan det leda till mer konflikter.
I de allra flesta fall så löser det sig till slut, och relationen till föräldrarna kan kännas lättare att hantera igen när man blivit äldre.
Det kan vara mycket sårande att få höra kritik från sin egen pappa. Det är ledsamt att du ska behöva gå igenom det. Jag kan tänka mig att det kan kännas riktigt jobbigt för dig när det blir så.
Det låter också väldigt jobbigt om det blir som en press på dig att du ska behöva verka glad och vara rolig i skolan, i alla fall när du inte känner för det egentligen.
Jag tycker det är bra att du verkar ha stöd av din mamma, som du skriver finns vid din sida. Men samtidigt känner många i din ålder att det kan vara svårt att kunna prata helt öppet om allt som man kan behöva få prata om med sin mamma.
Med tanke på att du känner att du blir så himla ledsen och ibland tänker på att du inte vill leva, så vill jag föreslå dig en samtalskontakt. Många unga tycker att det hjälp till så man kan må bättre igen.
Du kan söka samtalskontakt vid ungdomsmottagningen. Där arbetar behandlare som har stor vana att prata med ungdomar om olika problem. De kan hjälpa till när man mår dåligt, känner sig ledsen och har humörsvängningar.
Ta väl hand om dig! Det är du värd.