Orolig för att ha någon diagnos
Jag ä en tjej på 13 år å jag vet inte men d känns som jag har någon diagnos typ add elr nå sånt.
skolan ä lätt när d är nå jag tkr ä roligt å ä intressant men ä d inte d så sitter jag bara där å tänker p annat. Jag avbryter folk oxå utan att jah tänker p d.
Å jag kan inte lyssna p nä folk pratar utan börjar tänka p annat, kan inte ens lyssna p poddar å sånt.
tröttnar p lektionerna å stör andra istället fö o jobba
borde jag fråga skolsköterskan om typ d hära?
Diagnos elr någe

BUP svarar:
Hej!
Du har funderingar kring om du har ADD vilket visar att du inte bara har funderat utan också har läst på. Det visar att du går med en oro för denna diagnos och din oro är i sig tillräcklig anledning till att du går vidare med din fråga.
Jag vill säga direkt att de symtom du räknar upp kan möjligen förklaras av en hel del andra omständigheter i ditt liv och i din personlighet. Symtomen i sig räcker aldrig till att ställa en diagnos.
Just därför tänker du helt rätt när du är inne på att vända dig till skolsköterskan. Tillsammans kan ni fundera på om det finns anledning till att gå vidare till en utredning. Sådana utredningar görs på olika ställen beroende på var man bor i landet. Det kan vara barnläkarmottagningen, det kan vara i skolan eller på BUP.
I en sådan utredning måste dina föräldrar vara med och även dina lärare kommer att ge sin syn på de problem som du själv upplever. Förutom att du, som ett första steg, vänder dig till skolsköterskan är det bra om du tar upp frågan också med dina föräldrar redan nu. Det kommer antagligen skolsköterskan också fråga dig om.
Du har rätt till att förstå dig själv och förstå dina svårigheter och inte minst är det viktigt att du får hjälp med det som du upplever som svårt. Den hjälpen ska du få helt oavsett om du har eller inte har någon diagnos.