Har blivit glömsk
Asså vet inte riktigt vad jag skriva men den senaste månaden har mitt minne bara blivit helt konstigt har blivit glömskare och glömt bort saker och sedan har jag blivit så stel med vissa kompisar och känner mig bara så speciell (går inte att förklara) men asså ja vet inte riktigt har så många olika humör vill bara nämna det att min mamma har bipolär sjukdom och att min pappa har någon sådan sjukdom också psykisk tror jag det är håller inte koll men tror ni fattar, och vet inte vad jag ska göra egentligen livet är bara så konstigt och vet inte om det kommer bli bättre med tiden eller vad? Går i sjuan så har börjat med spanska nu och hatar det för det är så jobbigt och pinsamt vi är ganska många i min grupp och så alltid tex när vi ska säga siffror så pekar hon på alla så ska man säga och glömmer alltid bort så får ha uppe boken men tar ändå lång tid och blir så stressad (detta blir ganska långt sry) men ja.. vet inte alla kan allt utantill men för mig måste jag alltid räkna om jag typ ska komma på fyra så måste jag liksom räkna högt för mig själv från ett för att komma på det, det är så jobbigt.. men vill ju inte sluta, men finns iallafall något jag är bra på och det är matte. Men jaja hoppas ni läser detta och vet vad ni ska skriva
C

BUP svarar:
Hej!
Det är lätt att förstå att du är orolig när du upplever att du har blivit glömsk på senare tiden. Men det här med glömskan är en tricksig sak. Den kan komma och gå. Ibland är man mer stressad och därför fastnar inte läxor, ny kunskap eller vardagliga saker bara faller ur huvudet. Eller så är tankarna sysselsätta med en massa olika saker och därför lägger man inte en del viktiga uppgifter på minnet. Det kan också hända att man inte kan fokusera, koncentrera sig och man tror att man inte kommer ihåg fast man egentligen inte ens tog in det och inte ens lagt det på minnet som man sedan försöker "plocka fram" från minnet. Hur skulle man komma ihåg någonting som aldrig ens gick in?
Det kan också hända att du skäms och känner dig generad  av att du inte direkt kommer ihåg någonting eller att du inte kan lära dig någonting lika snabbt som andra, och detta i sin tur gör att du glömmer ännu mer.
Allt detta är bara en liten samling av vad som möjligen kan ligga bakom din upplevelse av att du den senaste månaden har blivit glömsk. Det kan naturligtvis finnas otaliga andra omständigheter som är omöjligt för mig att ens gissa.
Men jag tror att det kanske finns en oro hos dig på grund av att dina föräldrar har psykiska problem eller sjukdomar. Det är ganska vanligt att barn vars föräldrar har sådana svårigheter är oroliga att de också kan komma att drabbas av något liknande. De kan var lite extra uppmärksamma på om någonting inte fungerar som det ska eller som de förväntar sig av sig själv. Det är förståeligt och är bra. Men det kan också leda till onödig oro.
Du skriver att din glömska började ungefär en månad sedan. Det är självklart inte speciellt lång tid, det kan vara någon tillfällig period i ditt liv just nu. Ändå tycker jag att du ska prata med en professionell om din oro och att du märker en förändring hur det var hittills och hur det är nu. Det ska du göra inte minst om jag har rätt i min gissning och funderar kring hur dina föräldrars psykiska problem kan påverkar dig. Det är i så fall jätteviktigt att du nämner det när du söker hjälp.
I första hand rekommenderar jag att du vänder dig till kuratorn eller sjuksköterskan och berättar om det som du skriver i ditt mejl. De kan göra en första bedömning av hur man ska se på förändringen i ditt minne. Du kan också vända dig till ungdomsmottagningen och diskutera frågan med dem.