Har olika frågor om ADHD
Fråga 1 Hej jag är en kille på 14 bast och jag har sedan länge tillbaka haft adhd och jag har använt medikinet 40 mg ganska länge nu men på senaste tiden har jag börjat må illa när jag tar den och jag slutade ta den i typ 2 veckor men tog den idag för att jag ville konsentrera mig på ett prov vi hade idag men när jag tog den så började jag skaka och Målilla och jag har sakt detta till mina föräldrar men de känner inte sig trygga med att jag byter och jag känner att jag vill byta ska jag det
fråga 2
jag har också haft problem med aptiten och jag har inte viljat ätta och detta har fått mig att se väldigt mager ut men när jag slutade att ta min medicin så har min aptit blivit mycke bättre och jag vill sluta ta den eller byta men hälst sluta för att jag vill inte gå igenom den där processen igen och för att jag könner att jag har typ lärt mig att kontrollera det bättre vad ska jag göra
fråga 3
kan man växa ifrån sig sin adhd? Elled stanar den hella livet
fråga 4 jag har väldigt dåliga betyg i skolan men jag försöker och försöker att bättra mig men det går bara inte och jag börjar bli väldigt orolig över min framtid har ni några tips
mvh Albin
Albin

BUP svarar:
Hej!
Tack för dina frågor-vilken bra struktur du har när du skriver. Jag ska försöka svara på samma tydliga sätt!
1. Även om en medicin har fungerat bra för dig tidigare så kan olika negativa sidoeffekter komma längre fram. Jag tycker att du absolut ska prata med din sjuksköterska eller läkare om det, så du och dina föräldrar kan få tydliga råd kring medicinen.
2. Det är inte ovanligt att man kan få svårare med matlusten av vissa mediciner. I din ålder när man växer så är det ju viktigt att du får i dig tillräckligt med energi och näring. Så jag tycker att det är viktigt att du tar upp det här med sämre aptit, ihop med de andra negativa sidoeffekterna som du tror kan hänga ihop med den här medicinen.
Du är 14 år och därför inte myndig, men du har ändå din egen rätt att säga om du vill sluta med en medicin för din koncentration. Det kan vara bra att du kan få prata igenom olika fördelar och eventuella nackdelar kring det beslutet tillsammans med dina föräldrar och din läkare.
3. Flera personer som fått diagnos ADHD i barndomen har senare berättat att de inte har kvar samma problem som äldre.
Andra berättar att de fortsätter att ha ungefär samma problem med det här som vuxna. Men då brukar de flesta ändå tycka att det går lättare att leva med det. De flesta känner att man lär sig fler sätt att hantera problemen med koncentrationen i takt med att man växer upp och blir äldre. Så svaret på din fråga om man kan växa ifrån sin ADHD är både ja och nej- det är helt enkelt olika från person till person.
4. Så starkt av dig att kämpa på med skolan! Men det kan vara jobbigt när det ändå inte går så bra som man önskar. Det låter som du och dina föräldrar skulle behöva boka ett möte med din mentor och gärna specialpedagogen på skolan. Då du kan få hjälp att gå igenom dina ämnen.
Då kan du be om hjälp med det som blir svårt för dig med skolarbetet. Skolan brukar ge förslag på åtgärder så det kan gå lättare i skolan.
Ibland har man redan haft möten med skolan, men ge inte upp! Man kan behöva säga till igen och ta ett ny uppföljning.
Ibland kan föräldrarna behöva stötta upp och förklara hur viktigt det är att man verkligen får den hjälp man behöver i skolan. Då kan föräldrarna vända sig till rektorn om det behövs.
Hoppas du fick svar på dina frågor.
Ta hand om dig!