Tar inte hand om mig själv
hej..
det här är 4 gången jag försökt formulera ett brev till er...
Jag har ett självskadebeteende som jag haft i 2 år. Jag ljuger just nu om att jag slutat, vilket jag inte har. Jag har ångest och socialfobi så jag går inte i skolan. Jag pluggar heller inte hemma för att jag inte har någon ork eller motivation till det. Jag tar knappt hand om mig själv, dvs min hygien och mitt matintag eller min sömn. Jag sover knappt något under nätterna. Ibland dygnar jag och ör vaken i mer än 30 timmar. Andra nätter sover jag 18 timmar eller precis lagom men vaknar 2 eller flera gånger under natten och drömmer grova mardrömmar dvs mardrömmar och död på olika sätt.
Det ända jag gör med mitt liv är att rida 2 gånger i veckan. Eller vara på min praktikplats, där jag känner mig trygg.
Jag går i ettan på gymnasiet och har kursvarningar i flera kurser, vilket påverkar precis allt, min ångest, mitt självskadebeteende och mitt humör...
Jag har en dröm vilket är att någon gång äga egen häst på en gård någonstans på landet. Men den drömmen känns så himla långt bort och jag orkar inte riktigt kämpa för den längre. Jag tänker ganska ofta på att ta mitt liv och hur det hade varit att här och nu bara sluta andas och aldrig vakna. Dom gånger tankarna om döden blir riktigt starka så skadar jag bara mig själv. Jag känner mig ensamast i världen men hatar uppmärksamhet. Jag har också slutat gilla kramar och tycker inte om att bli rörd på något sätt. Människokontakt är inget för mig längre vilket jag inte hade problem med alls för några månader sen.
Jag förstår inte varför jag gör som jag gör eller varför jag mår som jag gör. För jag mår verkligen inte bra och jag vet inte,..

BUP svarar:
Hej!
Din dröm är att äga en egen häst på en gård någonstans på landet. Vilken fin dröm! Behåll den när du känner att det är tungt att vara du. Det finns ingenting som säger att den inte kommer att gå i uppfyllelse. Behåll drömmen som en motivation till att ta emot hjälp och att kämpa på.
Du skrev till oss på BUP vilket var ett bra steg. Tänk vilken seger. Att du suttit ner fyra gånger och försökt formulera ett brev till oss och klarat av det betyder att du inte ger upp och att du bär på en kraft att övervinna hinder. Toppenbra jobbat.
Jag skulle vilja att du tillsammans med dina föräldrar kontakt din närmste BUP- mottagning för att få hjälp med ditt självskadebeteende och den ångest du känner. Jag tycker att din beskrivning runt dina problem är så allvarliga att BUP skulle behöva kontaktas. Vilken bedömning dom gör eller om de hänvisar dig vidare vet jag inte men i ditt brev beskriver du så stora problem som du inte kan klara av att ändra helt egen hand.
Att inte gå i skolan är ett bevis på att du inte mår bra. Att ha betygsvarningar stressar dig såklart. Att inte ta hand om dig är allvarligt. Att sova för mycket och att inte sköta sin personliga hygien gör mig orolig. Att ha tappat orken och motivationen till att studera är naturligtvis inte bra, fast kunskap går alltid att ta igen. Det viktigaste är ditt psykiska mående. Att du får samtala om dina mörka tankar som gör att du självskadar och ges möjlighet att återfå hoppet att livet kan vara bra.
Du behöver även stöd och hjälp att få tillbaka alla goda rutiner du tappat som man behöver för att må bra. Det kan låta tråkigt men man behöver en regelbunden sömn och kost samt motion. Om du ska orka rida på din drömhäst behöver du ta hand om dig.
Din dröm kan gå i uppfyllelse. Glöm inte det.