Har inte tid att vänta på hjälp längre
Hej, jag har under en lång tid vart deprimerad. Jag har konstant självmordstankar och skadar mig själv då och då. Jag har vart inne på bup akuten 3 gånger pga självmordstankar, grov ångest och sömnproblem samt svält på 24 timmar. Varje gång skickades jag hem, dem skicka en akut remiss till Prima där jag går, och prima måste då svara inom 3-4 dagar. Dem svarade efter 3 veckor.
Jag börjar känna en panik nu. Att jag inte har tid att vänta på hjälp längre. Jag känner hopplöshet eftersom att jag försökt få hjälp i 4 år, vilket jag inte fått. Jag funderar ibland på vad jag ska skriva i mitt avslutnings brev. Jag har impulser, alltså, jag skadar mig ’helt plötsligt’. Det är som att röster i mitt huvud säger åt mig att göra det, och jag kan inget annat än göra som dem säger. Jag känner ibland att jag har 2 personer i mig, en dålig och sen mig själv som är långt ner grävd. Jag känner bara, hjälp mig nu.
jag börjar bli rädd för mig själv. Jag är rädd över att inte kunna stoppa mig själv när rösterna säger saker. Så säg mig, vad kan jag göra? Det känns som att jag har provat och sökt all hjälp jag kan få. Och jag känner paniken att stå och skrika utan att någon hör mig.
anonym4

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev och din fråga!
Det var bra att du skrev till oss om hur du har det. Du beskriver allvarliga bekymmer som det låter viktigt att du får hjälp med. Jag vet inte om du nu har fått hjälp eller om du fortfarande väntar på besked. Har du en pågående kontakt med Prima? Jag undrar om du tagit upp med dem det du skriver till oss? Om hur svårt du tycker att du har det.
Det är bra att du vill ha hjälp och att du inte vill känna som du gör. Det brukar vara en viktig sak för att man ska kunna arbeta med allt som känns svårt för en. Jag tycker att det är bra att du tar dig till akuten när det känns för svårt. Du ska inte gå runt och vänta för länge.
Jag vet inte om du och din familj vet om att man idag har rätt att välja vilken mottagning man vill ha kontakt med och som man vill gå på. Det betyder att du och din familj kan vända er till någon annan mottagning för att få hjälp om ni till exempel inte är nöjda med den kontakt ni har.
Ni kan gå in på BUPs hemsida för att se vilka mottagningar som finns. Där står också adresser och telefonnummer så att ni kan ta kontakt med dem. Mår du dåligt som du beskriver tycker jag inte att du skall gå och vänta. Prata med dina föräldrar om detta så kan ni tillsammans kontakta någon annan mottagning. Det är viktigt att man också känner att man får hjälp och att man blir mottagen när man har det så svårt som du beskriver.
Lycka till!