Hur ska jag kunna berätta för mamma?
Hej jag är en tjej på tretton år och har ett självskadebeteende som jag ksk har haft i två-år men jag vet inte hur jag ska bäretta för mamma. Jah får ibland små panikångestttaker och en gång fick jah en "riktig" eller vad man nu ska kalla det panikångest attack. Och jag vet att mamma kmr förstå (för hon är själv sjukskriven och deprimerad). Men jag vet verkligen inte hur jag ska bäretta.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Du har självskadat dig under lång tid och du får ångest. Det är bra att du vill berätta om det för din mamma.
Vad är det som gör det svårt att berätta för henne? Du säger att hon själv är deprimerad och sjukskriven. Är du kanske rädd för att tynga henne med dina egna problem?
Och hur är det för dig att din mamma är deprimerad? När en förälder är deprimerad kan den ha svårt att vara närvarande, att visa engagemang och intresse för de andra i familjen så som den annars kunde göra. Som barn kan man då känna sig ensam och lämnad. Har du känt så? I så fall kan det vara en orsak till att du känner ångest och gör dig själv illa.
Det är bra att du vill berätta om hur du mår för din mamma. Du vet bara inte hur du ska säga det.
Jag tror det viktiga är att du säger det bara. Hur du säger det spelar egentligen inte så stor roll.
Du har berättat för oss i ditt brev. Kanske kan du visa brevet för din mamma?
Jag tror också att det vore bra för dig att tala med någon annan vuxen om hur du mår, som skolkurator. Kanske din mamma kan hjälpa dig till en sådan kontakt. Du har skurit dig under så lång tid att det är bra att få professionell hjälp så det blir bättre.
Vänta inte!