Slagen och mobbad av tjejgäng
Hej,har blivit på nåt sätt mobbad i skolan och slagen av gäng tjejer från min skola.Lärna försökte lösa det men d gick inte.
Vad kan jag göra nu? är rädd att gå till skolan o åka hem tillbaka.
Lina

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev! Vad bra att skolan försökt hjälpa dig. Ibland går det inte på en gång. Det viktiga nu tänker jag är att du berättar både hemma och för skolan att det inte hjälpt så att de kan hjälpa dig vidare. Och naturligtvis att de ser till att du känner dig trygg i skolan och på vägen dit och hem igen. Jag hoppas du kan berätta för dina föräldrar och att de hjälper dig. Jag tycker de/du ska ta kontakt med elevvården och berätta om din rädsla så att skolpersonalen kan se till att du är trygg i skolan. Det är deras skyldighet.
Ofta kan det också vara så att rädslan sitter kvar fast man inte längre är direkt mobbad. Det är bra att ha någon att prata med om det som hänt. Mobbning kan påverka tilliten till andra och den egna självkänslan. Kanske kan du prata med dina föräldrar om hur det påverkar dig? Eller har du någon kontakt i skolan som du kan prata med? Skolkuratorn brukar vara ett bra alternativ eller du kanske kan  ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor.
Ge nu inte upp utan berätta både i skolan och hemma att det inte har hjälpt så de vuxna kan fortsätta hjälpa dig.
Du kan läsa mer om mobbning på UMO och BEO.
Lycka till!