Finns det en annan väg att må bättre?
Hej! Jag är en tjej på 13 år går alltså i 7an
jag mår väldigt dåligt över min kropp och har börjat träna för att gå ner i vikt, har slutat äta godis och sötsaker men har inte slutat äta helt för det vet jag att jag behöver. Vill gå ner i vikt för att jag tror jag skulle må bättre då, mår såpass dåligt att jag skadar mig själv och har självmordstankar
undrar mest bara om det är ett bra sätt eller om det finns mågot annat sätt som skulle kunna hjälpa mig att må bättre över min kropp och få bättre självförtroende och självkänsla
vet inte om detta är rätt sida att ställa frågor om detta på men ger det ett försök iallfall.
kram

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Först vill jag säga att detta är rätt ställe att ställa din fråga på. Jag vill också säga till dig att det är bra att du funderar över om det kan finnas något annat sätt att må bra än att svälta dig själv och träna hårt. Om man kan må tillräckligt bra utan att jämföra sig med hur andra ser ut.
Det jag kan säga att vägen till bättre självförtroende och självkänsla nog inte går via att träna hårt och låta bli att äta. Du kanske behöver hjälp med att försöka förstå varför du mår så dåligt att du vill skada dig själv. Och för att försöka förstå sig på sig själv behöver man hjälp från någon annan.
Jag undrar om dina föräldrar vet om hur du känner dig? Har du berättat för dem om dina tankar och känslor och om ditt dåliga självförtroende? Om du inte har gjort det tycker jag att du skall göra ett försök. Du kanske är orolig att det skall bli för mycket för dem? Att de kanske skall bli arga på dig? Jag tycker ändå att det är så att de flesta föräldrar på något sätt vill vara till nytta för sina barn och försöka hjälpa till. Då kan ni tillsammans prata om vart du och ni skall vända er för att få hjälp med det som plågar dig.
Det kan vara att vända sig till din närmaste BUP-mottagning eller kanske du bestämmer dig för att börja med att kontakta ungdomsmottagningen. Det kanske finns någon vuxen på din skola som du kan känna förtroende för som till exempel någon mentor eller skolkuratorn, skolsköterska. Det är människor som är vana vid att prata med och hjälpa unga människor som har det svårt. Du kan också titta på vårdguiden efter ställen där du kan få hjälp för dina bekymmer
Lycka till!