Känns hopplöst att leva
Jag har problem med min sömn stort problem och jag gymmar har alltid kunnat sova bra gick och la mig förrut typ vid 9 och nu så kan jag inte sova går och lägger mig typ vid 2 eller 1 på natten och för att jag ska få min sömn så skippar jag då skolan och skolar eller får sen ankomst för pågrund av min sömn har alltid vart enkelt för mig att sova men nu kan jag absulut inte mina betyg i skolan rasar ner får F i allt jag skippar skolan för måste få min sömn så jag kan gymma detta problem har inträffat för typ 1 månad sen och jag vet inte vad jag ska göra sitter och gråter nu för har ångest och sånt är rädd jag har alltid varit mobbad i skolan genom att jag har varit jätte small jag var alltid underviktig pch så alla retade mig jag grät varje dag sen nu när jag e 15 så börja jag gymma har gjort det i 3 månader och det gick bra jag gick upp i många kilo och så men sen så sömnen ba rasade ner och jag kan ju inte fortsätta såhär just nu vill jag ba ta mitt liv och dö känns hopplöst och leva har alltid haft det svin jobbig gått om en klass blivit mobbad i 3 skolor pch skolan går sämst för mig betygen rasar jag kommer försent till lektionerna ibland skolkar jag och ja just nu när jag skriver detta så könns det att ingen påäng för mig att leva vill dö vill att det onda ska försvinna mår så himla dåligt nu.
L

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du skriver i ditt brev att det just nu inte känns som att det finns en poäng med att leva. När jag läser ditt brev kan jag inte se att du har pratat med någon om hur du känner dig och vad som oroar dig så mycket.
Du har kanske gått runt och tänkt att du skall klara ut allting själv. Du skriver att du varit mobbad i skolan för att du är en smal person. Sådant tar säkert hårt på dig och du kanske inte vet vem du kan lita på. Var det någon som hjälpte dig när du blev mobbad? Försökte skolan få ett slut på mobbingen?
Det låter som att du är ensam med allt som bekymrar dig. Du tror inte att det finns någon hjälp att få. Nu vet jag att man inte måste känna som du känner hela tiden. Jag vet att det finns hjälp att få. Det man behöver göra är att säga till att man behöver hjälp.
Vet till exempel dina föräldrar om hur du känner dig och vad som plågar dig? Om de inte vet det tycker jag att du skall försöka berätta för dem. Då kan ni tillsammans hjälpas åt att söka hjälp för dig. Att ha sömnsvårigheter är inget ovanligt idag och man kan flera olika sorters hjälp.
Det kan handla om att titta på hur dina kvällsrutiner ser ut. Det kan handla om att få medicinsk hjälp mot sömnsvårigheter och det kan handla om prathjälp för att på så sätt förstå vad som händer med dig. Det låter också viktigt att dina föräldrar hjälper dig i kontakten med din skola. Att du får hjälp med att prata med skolan om hur du har det på din skola.
Man har rätt att känna sig trygg och väl behandlad under sin skoldag. Jag tycker att du och dina föräldrar ska kontakta BUP för att höra med dem vad du kan få hjälp med där. När man känner sig så förtvivlad som du gör behöver man hjälp av andra.
Lycka till!