Grova problem med trötthet
Hejhej jae 15 år o tjej o har grova problem me min ”trötthet”.
Alltså ja har sovit bättre senaste månaderna jämfört me förra terminen men jag är så fruktansvärt trött, hela tiden. Mer elr mindre, kan ibland knappt hålla ögonen öppna, hela kroppen kan knappt röra sig ibland för de känns jobbigt typ o verkligen könner hur ja skulle kunna somna direkkt där ja är, tunnelbanan, bussen, duschen, soffan, skolan, you name it.
Ja har depression som hållt på flera år o ja blir inte av me den men vne om de har me saken o göra o ja har senaste terminen tappat motivation t skolan o livet o tkr inget e kul rikigt men har väll me depressionen som blir värre me o göra.
Äcen om ja är le kompisar så kan ja ba känna hur tråkigt de egentligen är o hur lite ja känner för o va me de o bara vill hem o sova för inget e speciellt kul längre. O de suger, ja har då sänkt betyg i skolan för ja har inge lust att ens försöka de e så fruktansvärt tråkigt o kmr ändå inte lyckas, trycker ner mig själv hela tiden osv.
Men det ja tänker mest på e vrf ja är så trött de kan ej va normalt o dedär me att inget e kul, tappat motivation att leva liksom...:/
orkar inte ens

BUP svarar:
Hej!
Du har varit deprimerad i flera år säger du. Har du fått någon hjälp med det? För så här ska det inte behöva vara.
Och är det så att du har stora problem med att sova som gör dig så trött?
När man är så här trött och nedstämd som du beskriver att du är, så vill man inte, eller orkar inte göra sådant som egentligen skulle kunna göra livet roligare. Som att träffa kompisar eller annat. Då blir livet ännu tråkigare och man blir mer nedstämd. Ju mer man går hem och sover ju tröttare och ledsnare blir man.
Du behöver hjälp för att bryta det här. Först skulle det vara bra att du går till vårdcentralen och kollar dina värden, för att försäkra dig om att det inte finns någon kroppslig orsak till att du mår så här.
Sedan tycker jag att du tillsammans med dina föräldrar ska vända dig till BUP för att få hjälp.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Kan du tala med dem? De kan förhoppningsvis hjälpa dig att få bra hjälp. Och de måste på något sätt vara delaktiga vid besöken på vårdcentralen och BUP.
Lycka till!