Min pappa slår, hotar och skriker
hej, Jag bor tillsammans med min mamma, lillasyster och min jobbiga pappa. Min pappa slår mig och hotar och skriker. För någon dag sedan slog han mig i huvudet samtidigt som han strypte mig. För några väckor sen så slod han mig i huvudet och jag trillade och det bara blödde. Fick åka in till akuten och sy där han slått mig. Jag vet inte vad jag ska göra och det här är verkligen jobbigt! Min mamma hjälpte mig när detta hände. Men han använder även vassa redskap som han hotar mig med.
Har inte sickat något här innan, men nu hittade jag var jag kunde vända mig till!
// Anonym, Vill gärna ha svar så fort som de bara går!

BUP svarar:
Hej!
Vad bra att du skriver till oss. Så här får din pappa absolut inte göra! Att slå sina barn är förbjudet enligt lag. Det vet också både din mamma och din pappa.
Om du berättade vad som hänt dig när du var på akuten så ska de där ha kontaktat Socialtjänsten. Socialtjänsten kommer då att försöka se till att din pappa slutar slå. De kan också ge dig och din mamma det stöd ni behöver.
Men om du inte berättat  att din pappa slår så måste du göra det nu. Berätta för någon vuxen som till exempel skolkurator. Det är bra att din mamma har hjälpt dig när din pappa slår men hon behöver göra ännu mer för att skydda dig så han inte slår igen.
Om du tycker det låter obehagligt att blanda in Socialtjänsten så ska du komma ihåg att de är till för att hjälpa och att du och din familj behöver hjälp. Så här kan det inte fortsätta längre. Det skadar dig både kroppsligen och själsligen.
Och det är inte ditt fel att din pappa slår. Vad som än har hänt så får han aldrig slå dig! Det är viktigt att komma ihåg.
Du kan också själv kontakta Socialtjänsten. Om du vill kan du då vara anonym. Gå in på länken koll på soc så kan du läsa mer om vad Socialtjänsten kan göra.
Du kan också gå in på BRIS hemsida och boka tid för telefonsamtal med en kurator för att få hjälp med hur du ska gå vidare. Där kan du också vara anonym.
Vänta inte! Gör det nu!