Svårt att känna tillit till andra
Hej, jag är en kille som är 16 år och jag har länge haft ett problem med olika saker. Bland annat så är det att jag har trust issues, jag över tänker allt, jag känner att jag inte räcker till, det känns som att jag är som något slags andrahandsval för mina kompisar och tjej.
Det största problem som jag anser att jag har är att jag är vad jag tror kallas paranoid. Jag läste på internet och kände igen många av symptomen. Jag får känslor att min partner träffar andra, jag vill gärna veta vart hon är, vad hon gör och vilka hon är med.
När hon då inte svarar ibland så får jag ya kar att det har hänt henne något, eller att hon inte vill att jag ska veta vad hon gör. Detta är såklart inte fallet, hon är lojal mot mig men dessa nönslor kommer helatiden ändå, och vill gärna ha hjälp med detta.
Jag vet inte hur jag själv ska kunna lösa detta problem. Jag har försökt alla dessa år med nya relationer men det har bara slutat med att det  blir jobbigt för min partner. Så nu har jag sagt till mig själv och mina närmaste att jag ska söka hjälp för att slippa detta beteende.
Jag vet inte själv hur det är att ha en partner som konstant frågar vart jag är och vad jag gör, men jag kan tänka på det, och det är inte bra ta kar som kommer upp. Det är jobbigt och tjatigt att konstant höra att min partner inte mår bra på grund av att jag inte sagt vart jag är och för att jag är med mina kompisar.
Jag vill värkligen ha hjälp med detta beteende nu så svara gärna. Behöver nog också träffa er men vet inte riktigt hur man bokar tid. Så skriv gärna det också.
/Linus, 16 år
Tack♡
Linus

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tycker det du beskriver låter väldigt likt det man brukar kalla svartsjuka. Det är ett  ganska vanligt problem. Jag tror nästan alla någon gång har känt svartsjuka i mild form. En känsla som kommit och gått.
Men det kan också vara ett väldigt besvärligt problem som ganska lätt förstör relationer man har - som du beskriver. Det är svårt att kontrollera och styra sina känslor och ibland kan de verkligen bli plågsamma och övertygande fast man samtidigt vet att man överreagerar. Jag tycker du beskriver det hela väldigt bra och det är  bra att du redan nu vill försöka göra något åt det.
Jag är inte säker på att det här är en typ av problem som BUP kommer att hjälpa dig med men om du kan berätta för dina föräldrar kan ni ringa BUP och höra. Annars tycker jag att du ska ta kontakt med en ungdomsmottagning. De brukar vara bra att prata med om alla möjliga problem ungdomar kan ha.
Lycka till!