Får ångest av att svälja ner mat
Hejsan Bup,
Jag har aldrig skrivit hit tidigare men har ett problem med maten. Jag kan inte svälja. Jag handlar massa mat och godsaker, trycker i mig allt på en gång men tuggar bara och spottar sen ut. Först var det just bara godsaker, men det har nu övergått till att jag inte längre kan svälja någon mat överhuvudtaget utan att spotta ut det. Det har inte med viktnedgång att göra, även om jag ser att jag har gått ned i vikt men det har nästan blivit ett slags tvång. Jag försöker verkligen svälja ner något, men har istället kvar maten i munnen i flera minuter, ibland timmar (spottar ut i papper om det är mycket) om jag äter exempelvis ute. Hela kroppen skriker att jag inte får svälja ner maten. Jag älskar mat. Det gör jag verkligen, men av någon anledning som jag inte förstår har jag nyligen fått så mycket ångest av att svälja något. Spy har jag aldrig gjort då ingenting går ner. Det har varit så här i några veckor nu och ingen vet om något. Eller jag har fått kommentarer att jag har blivit smalare, vilket har lett till att jag är ännu mer försiktig med utspottandet av maten. Jag har är så oerhört ledsen över det här, det plågar mig något så innerligt och jag spenderar all min tid med att tänka på det vilket gör att t ex min skolgång har blivit jättedålig då jag inte kan tänka på något annat än det. Det är som att min hjärna har förbjudit mig att svälja. Jag har hela tiden ont i magen och i själen. Det är lite svårt att beskriva men det är verkligen en börda. Därför vänder jag mig hit då jag verkligen inte vet hur jag ska göra. Då det inte handlar om viktnedgång eller kroppssyn skulle jag inte kalla det en ätstörning så jag vet inte riktigt vad som är felet. Det är som att jag själv inte har valt det här utan någonting i mig har plötsligt bestämt att jag inte får svälja trots att jag själv verkligen vill det. Det känns jättekonstigt om jag skulle säga till någon att jag inte kan svälja och som folk skulle håna mig för det och bara tycka att jag är löjlig. Vad är det för fel på mig? Snälla hjälp mig.
Hälsningar
E

BUP svarar:
Hej!
Tack för att du skriver till oss med din fråga. Jag förstår att du känner dig fundersam kring det här obehaget du upplever när du äter.
Det är ett bra tecken i sig att du vill förstå mer om varför det känns så här svårt för dig att kunna svälja det du äter - och vad man kan göra åt det.
Jag tror att du själv är inne på kloka tankar. Du skriver att du har funderat över om det här problemet kan röra sig om ett slags tvång eller någon form av ätstörning. Jag tror att du kan ha vara inne på rätt spår.
Ofta kan problem kring mat, eller det man kallar tvång, ge liknande svårigheter. Vid olika ätsvårigheter så är det vanligt att man har olika tankar eller beteenden som man kan känna att man fastnar i.
Jag kan utifrån ditt mail inte avgöra vilken diagnos det kan handla om. Då skulle du behöva få träffa en professionell som har möjlighet att prata mer med dig om det här.
I vilket fall så vill jag att du ska känna till att det finns bra hjälp att få kring olika ångestbesvär. Jag tycker inte att du på något vis ska behöva skämmas för det.
Jag får intryck av att du lider av det här. Det har även börjat påverka din vardag på olika vis.
Därför tror jag att du skulle kunna vara hjälpt av att få en bedömning.
Du skulle kunna kontakta din vårdcentral och höra om de kan erbjuda dig hjälp med en psykologkontakt.
Ett annat alternativ är att kontakta din BUP-mottagning där du bor.
Vid en bedömning så brukar det också ingå att man får råd över vad som kan hjälpa för att man kan må bättre igen.
Om man behöver få en fortsatt behandling för sina problem, så får man mer information om hur behandlingen kan gå till.
Ta hand om dig och lycka till!